niedziela, 24 listopada, 2024
Strona głównaArtykułyPR w przemyśle gier

PR w przemyśle gier

Relacje pomiędzy twórcą gry komputerowej a jej odbiorcami mają kluczowe znaczenie. Jak wyglądają te relacje i jakimi zasadami należy się kierować, aby zwiększyć popularność gry?

Mówiąc o przemyśle gier i ludziach, którzy w nim pracują wiele osób myśli o popularnych twórcach gier, dyrektorach zarządzających wielkimi firmami, artystach lub o setkach programistów pracujących w nadgodzinach, aby zapewnić amatorom gier rozrywkę najlepszej jakości. Niewiele osób pomyślałoby o specjalistach zajmujących się PR.

Specjaliści z dziedziny PR, często wzbudzającej irytację, ale jednak spełniającej ważną rolę w drodze do osiągnięcia sukcesu, nie powinni być pomijani, ponieważ zajmują się komunikowaniem idei twórcy danego produktu opinii publicznej i upewnieniem się, że została ona zrozumiana w odpowiedni sposób. Ten artykuł ma na celu wytłumaczenie roli PR w przemyśle gier i wskazanie różnych sposobów na poprawę interakcji z innymi działami firm twórców lub wydawców gier.

Odrobina historii
Dawno temu wielkie przedsiębiorstwa nie przywiązywały wagi do tego, co aktualnie nosi nazwę „Tożsamość Firmy”. W czasach, kiedy żadna z nich nie starała się pokazywać swej „ludzkiej twarzy”, nawet w stosunku do swoich pracowników, wierzono, że jedynym słusznym kryterium jest kryterium osiągnięcia zysku za wszelką cenę, nawet jeśli ceną tą miałoby być ludzkie życie. Dziennikarze uznawani byli za wrogów trzymanych z dala od jakichkolwiek informacji a komunikacja z opinią publiczną odbywała się jedynie za pośrednictwem reklam.

W kwietniu 1914 r. przedsiębiorstwo Standard Oil Corporation należące do rodziny Rockefellerów zastrzeliło ponad 20 górników w czasie strajku odbywającego się w Ludlow, Kolorado. Rodzina Rockefellerów była wówczas przekonana, że przemoc to dobry sposób zakończenia strajków. Jednak tzw. masakra w Ludlow wyzwoliła ogromny gniew w sercach górników, którzy uzbroili się i zaatakowali dziesiątki innych górników pracujących dla przedsiębiorstwa Standard Oil. W obliczu bezsilności i niemożności znalezienia rozwiązania narastającego konfliktu Rockefeller zatrudnił człowieka o nazwisku Ivy Lee, którego imię jest dziś wymienianie w kontekście jednego z twórców dziedziny public relations.

Lee kompletnie zmodyfikował strategię komunikacji Standard Oil i również zażądał zmian w metodach i strukturach firmy. Niemniej jednak zmiany na korzyść nie mają żadnej wartości, jeśli nikt na zewnątrz firmy o nich nie wie W związku z czym zorganizował on intensywną kampanię informacyjną w celu przedstawienia firmy szeroko pojętej opinii publicznej i odsłonięcia tajemnicy, jaka ją dotychczas otaczała.

Strajki ustały w wyniku lepszego traktowania pracowników przez firmę Standard Oil a sama firma, otwierając się na opinię publiczną i ciesząc się jej sympatią zanotowała niespodziewany wzrost dochodów. Mimo, że ciągle obowiązywało kryterium zysku, Ivy Lee udowodnił, że dobry wizerunek może poprawić dochodowość i zapewnić długofalową stabilność.

Od tamtej pory dyscyplina ewoluowała, niemniej jednak fundamentalne zasady nie uległy zmianie: pozytywny wizerunek podtrzymywany i rozpowszechniany za pomocą dobrej i wiarygodnej informacji przynosi efekty w długofalowej perspektywie.

W przemyśle gier raczej nie ma przypadków zabijania strajkujących programistów, ale firmy tworzące gry ciągle potrzebują ludzi specjalizujących się w komunikacji z opinią publiczną.

Rola public relations
Rolą, jaką public relations ma do odegrania w firmie tworzącej lub wydającej gry, jest stworzenie płaszczyzny komunikacyjnej pomiędzy organizacją a odbiorcą. Jeśli jest to wiadomość do zakomunikowania odbiorcom, zadaniem działu public relations będzie przekazanie tej informacji w odpowiedniej formie odpowiedniej grupie osób. W tym celu należy uwzględnić cztery elementy: ideę, wiadomość, kanał komunikacji i sposób dostarczania informacji.

Idea. Nie każda informacja kwalifikuje się do rozpowszechnienia. Na rozgłos zasługuje zwykle ta, która ma wartość z punktu widzenia mediów i konsumenta. Wartość ta szacowana jest przez dział komunikacji na podstawie wielu różnych czynników. Jeśli dana firma rozpowszechnia zbyt wiele mało wartościowych informacji, zarówno opinia publiczna, jak i media mogą ignorować ten natłok informacji w związku z czym nawet bardzo ważne oświadczenie może przejść niezauważone.

Wiadomość. Reklamując swoją grę jako „Unreal Engine-based AAA FPS” zapewne dotrzemy do nielicznej grupy miłośników zaawansowanej technologii czy fachowej prasy, ale jeśli celem jest dotarcie do szerokiej publiczności należałoby pomyśleć o przeformułowaniu nazwy. Istnieje tyle różnych sposobów komunikowania idei, ilu jest odbiorców tej myśli. Tylko jedna wiadomość może być sformułowana na 10 różnych sposobów w celu zakomunikowania jej różnym mediom i odbiorcom nie wspominając już o różnorodności języków, na jakie będzie musiała być przetłumaczona.

Kanał komunikacji. W przypadku informacji o krótkim okresie życia (np. dotyczącej wydarzenia trwającego of 1 do 15 dnia danego miesiąca) prawdopodobieństwo, że zainteresują się nią media drukowane jest małe. Magazyny zwykle oddawane są do druku około 3 tygodni przed datą publikacji, podczas gdy serwisy internetowe w ciągu minuty wyświetlają informację, która będzie dostępna przez cały kolejny dzień.

Wybór odpowiedniego kanału w odpowiednim czasie w celu opublikowania odpowiedniej informacji jest przedmiotem pełnoetatowej pracy pracowników działu komunikacyjnego. Dużą rolę odgrywa również wspieranie wykorzystywanego kanału: skłonność wydawcy do opublikowania informacji wzrośnie jeśli otrzyma on informację od osoby, którą zna wraz z materiałami graficznymi dotyczącymi tejże informacji i mając pewność, że niebawem otrzyma również kopię testową gry i w razie potrzeby może poprosić o poradę techniczną. Należy zapamiętać jedną bardzo ważną zasadę: niezbyt ważna informacja publikowana zbyt często może zaszkodzić kanałom komunikacji i zagrozić skuteczności strategii informacyjnej na przyszłość.

Sposób komunikacji. No więc mamy wartościową informację komunikowaną we właściwy sposób za pomocą odpowiedniego kanału. A teraz, jak należy wysłać taką informację? Czy odniesie ona lepszy skutek wysłana pocztą z załączonym wyrafinowanym zestawem prasowym i płytą DVD z pełną gamą akcesoriów? A może zwykłym e-mailem? To jest właśnie jedna z kwestii, w zakresie której decyzję będzie musiał podjąć dział PR przed wysłaniem informacji.

Oczywiście praca działu PR jest zwykle znacznie bardziej skomplikowana i obejmuje więcej niż te kilka elementów, np.: negocjacje odnośnie materiałów specjalnych i okładek magazynów, organizację wywiadów i pokazów branżowych oraz wiele innych zadań. Niemniej jednak podstawowa zasada jest jedna: specjaliści PR pełnią rolę pośredników oddanych adaptacji oraz dostarczeniu wiadomości odpowiedniej grupie odbiorców w celu wzbudzenia świadomości produktu i, co za tym idzie, stymulowania sprzedaży gry po pojawieniu się jej w sklepach.

Mimo że praca w dziale marketingu i PR może nie cieszyć się najlepszą reputacją w przemyśle gier, nie zmienia to faktu, że obszary te są bardzo potrzebne i służą interesom twórcy gry i jej wydawcy. Należy pamiętać o tym, że niezależnie od tego jak dobra jest dana gra, wysiłki włożone w jej stworzenie okażą się bezużyteczne bez ludzi, którzy poinformują opinię publiczną o jej istnieniu.

Cały tekst w wersji angielskiej dostępny jest na stronie

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj