Poziom zaufania do rządu wzrósł w Polsce od zeszłego roku z 11 proc. do 33 proc. Biznesowi nadal ufa 47 proc. respondentów. Na tle społeczeństw europejskich Polacy wykazują mniejszą przychylność do interwencjonizmu państwa w gospodarkę. Takie wyniki, w odniesieniu do Polski, przynosi dziesiąta edycja ogólnoświatowego badania Edelman Trust Barometer, które sprawdza poziom zaufania liderów opinii do firm, instytucji i mediów.
Wyniki tegorocznej edycji badania pokazują, że polscy liderzy opinii coraz bardziej ufają rządowi i chcą, by to rząd stał się liderem zmian koniecznych do rozwiązania globalnych problemów, takich jak kryzys finansowy, czy globalne ocieplenie. Jednak, poza tymi obszarami, Polacy są mniej skłonni, niż inne społeczeństwa w Europie, popierać rząd w działalności interwencyjnej i kontrolnej w sferze biznesu (44 proc. respondentów popierających interwencje w Polsce, w porównaniu z 65 proc. poparcia globalnie).
Poziom zaufania do świata biznesu, jako całości, w Polsce, wbrew światowym tendencjom, utrzymał się na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznego – 47 proc. zaufania. Jest to prawdopodobnie spowodowane opóźnieniem, z jakim odczuwamy skutki globalnego kryzysu gospodarczego. Znamienne jest, że w Polsce kryzys zaufania dotknął przede wszystkim branżę bankową, która dotychczas najbardziej ucierpiała na zawirowaniach światowych rynków, spadek zaufania wyniósł tutaj 20 proc. w stosunku do poziomu z poprzedniej edycji.
Wyniki badania pokazują, że aż 71 proc. respondentów w Polsce uważa, że biznes powinien współpracować z rządem oraz organizacjami pozarządowymi w celu rozwiązania globalnych problemów, takich jak kryzys finansowy, czy globalne ocieplenie.
Wyniki Edelman Trust Barometer 2009 pokazują, że wiarygodność Dyrektorów Generalnych firm oraz komunikatów pochodzącym od firm jest w Polsce na rekordowo niskim poziomie. Wypowiedziom CEO firmy ufa tylko 15 proc. badanych, to spadek o 14 proc. w porównaniu z zeszłym rokiem. Strona internetowa firmy jest traktowana, jako godna zaufania, tylko przez 16 proc. badanych, wynik niższy od zeszłorocznego o 25 proc.
Spada również zaufanie do tradycyjnych źródeł informacji. W Polsce artykuły w prasie są traktowane, jako godne zaufania, już tylko przez 14 proc. badanych. To spadek o 25 proc. w porównaniu z zeszłym rokiem. Na wiarygodności tracą także serwisy telewizyjne i radiowe, którym ufa odpowiednio 14 proc. i 10 proc. mniej badanych niż w zeszłym roku.
Globalnym trendem jest postrzeganie zaufania w rankingu kluczowych cech firmy, budujących reputację przedsiębiorstwa. Zaufanie wyprzedza, pod względem ważności dla klienta, takie kwestie jak: przyszła sytuacja finansowa firmy, ilość tworzonych miejsc pracy, czy wpływ na środowisko.
Inne kluczowe wnioski badania Edelman Trust Barometer 2009 w ujęciu globalnym:
· Na całym świecie w rankingu zaufania prowadzą organizacje pozarządowe – 54 proc. zaufania wśród badanych w skali globalnej.
· Wzrasta waga zaufania w procesie podejmowania decyzji zakupowych przez klientów – 87 proc. badanych odmawia zakupu produktów lub usług producenta, do którego straciło zaufanie, a 79 proc. osób ankietowanych przekazywało swym przyjaciołom i znajomym krytyczne opinie o firmie, która straciła wiarygodność w ich oczach.
· Technologia pozostaje najbardziej godnym zaufania sektorem gospodarki na świecie. Przedsiębiorstwom z tej branży ufa 76 proc. badanych.
· Zaufanie do niemal każdego typu źródeł informacji spadło na przestrzeni roku. Analizy giełdowe lub rynku, oraz magazyny o tematyce biznesowej, które były liderami rankingów w zeszłorocznym badaniu, dziś odnotowały spadek zaufania odpowiednio z poziomu 59 proc. do 46 proc. oraz z 53 proc. do 33 proc.
2009 Edelman Trust Barometer jest 10 edycją ogólnoświatowego badania zaufania do firm i ich wiarygodności. W 2008 r. badanie zostało przeprowadzone w 20 krajach na świecie, w formie 30 minutowego wywiadu telefonicznego na grupie 4 475 osób. Badanie odbyło się w dniach 5 listopada – 14 grudnia 2008.