Znamy już wyniki kwietniowego „Rankingu polskich polityków” IMM-u, który mierzy częstotliwość pojawiania się polskich polityków w opiniotwórczych serwisach informacyjnych. Jego zwycięzcą został, podobnie jak w marcu, premier Donald Tusk, który wypowiadał się w tych programach 86 razy.
Drugie miejsce zajął Lech Kaczyński (67 wypowiedzi), którego aktywność wyraźnie wzrosła w porównaniu do poprzedniego miesiąca i jest coraz bliższa zrównaniu się z liderem zestawienia. Na trzecim miejscu uplasował się Jarosław Kaczyński (48), natomiast na czwarte miejsce z trzeciego spadł Zbigniew Chlebowski (45). Pierwszą piątkę zamyka Wojciech Olejniczak (53), który podobnie jak poseł PO, przesunął się w kwietniu o jedno oczko w dół.
Duża liczba wypowiedzi nie gwarantuje jednak wzrostu popularności wśród potencjalnych wyborców. Jak komentuje Wiesław Gałązka: „wizerunkowo najwięcej stracił prezydent. Szczególnie negatywnie należy ocenić jego zachowanie po pożarze w Kamieniu Pomorskim. Trzeba jednak podkreślić, że tragedia ta zaszkodziła również, rywalizującemu z nim w okazywaniu współczucia ofiarom, premierowi. Społeczeństwo krytycznie oceniło zachowania obu panów”.
Z pełnym komentarzem Wiesława Gałązki można zapoznać się tutaj.
W czterech analizowanych programach informacyjnych, w kwietniu najliczniej reprezentowana była PO. Mimo słabnącej aktywności premiera Tuska, partia zanotowała wzrost liczby wypowiedzi w mediach. Poza tematem wyborów do PE, nie bez wpływu na te wyniki pozostały także liczne prowokacje Janusza Palikota.
Do pierwszej trójki najliczniej reprezentowanych partii w mediach weszli w kwietniu także politycy PiS oraz SLD. Politycy PSL zostali zepchnięci w zestawieniu przez prezydenta i członków jego Kancelarii oraz polityków bezpartyjnych na szóstą pozycję.
Badaniu poddano główne wydania serwisów informacyjnych ogólnopolskich stacji telewizyjnych: TVP1 (Wiadomości), TVP2 (Panorama), TVN (Fakty), Polsat (Wydarzenia), z okresu 1- 30 kwietnia 2009 r. Wypowiedzi polityków na antenie tych programów pojawiły się 1167 razy (368 razy w Faktach TVN, 336 w Wydarzeniach Polsatu oraz 218 w Wiadomościach TVP1 i 245 w Panoramie TVP2).
Instytut Monitorowania Mediów monitoruje ponad 900 tytułów prasowych, 87 stacji telewizyjnych i radiowych oraz 2000 serwisów internetowych. Instytut Monitorowania Mediów jest członkiem FIBEP – elitarnej organizacji zrzeszającej 91 firm monitorujących media z 41 krajów. Od 2002 r. IMM wspiera działalność Forum Odpowiedzialnego Biznesu. (kk)