Braun&Partners Network, firma doradztwa strategicznego działająca w obszarze odpowiedzialnego biznesu, opublikowała wyniki Ratingu CSR 24/7, przeprowadzonego w czterech krajach Europy Środkowo-Wschodniej (Polska, Bułgaria, Węgry, Rumunia).
Regionalny rating CSR pokazuje wiodącą pozycję firm węgierskich, za którymi uplasowały się firmy z Polski. Wyniki badań wskazały jednak na niską wiarygodność działań społecznie odpowiedzialnych w przedsiębiorstwach.
CSR 24/7 jest narzędziem ratingowym opracowanym przez firmę Braun&Partners, którego celem jest ocena wiarygodności działań CSR na podstawie informacji dostępnych publicznie dla wszystkich interesariuszy. Rating oparty jest m.in. o podstawowe zasady dobrych praktyk oraz rozszerzone raportowanie odpowiedzialności społecznej, obejmujące zobowiązania środowiskowe, etyczne, społeczne oraz ekonomiczne.
Metodyka oparta jest o siedem elementów: przejrzystość i komunikacja, ład korporacyjny, relacje z interesariuszami, odpowiedzialność wobec środowiska naturalnego, odpowiedzialność ekonomiczna, zaangażowanie społeczne i relacje pracownicze.
Ranking Top 100, CSR 24/7 opublikowany przez Braun&Partners Network jest sumą 25 największych firm pod względem dochodu w następujacych krajach: Polska, Bułgaria, Węgry i Rumunia. By zachować reprezentatywność branż, na liście tej znalazły się trzy największe banki i dwie największe instytucje ubezpieczeniowe w regionie.
Tak skonstruowany index „CSR 24/7 CEE-100”, czyli średnia ocena wiarygodności działań CSR wszystkich badanych firm, wyniósł w 2009 roku zaledwie 25 proc. (6 pkt. na 24 możliwych do zdobycia przez każdą firmę). Index ten mierzy działania na poziomie regionalnym i zawiera w sobie wyniki rankingu Top 25, w którym znalazły się firmy z czterech przebadanych państw.
Rezultaty pokazują wiodącą pozycję węgierskich firm (wiarygodność działań CSR na poziomie 33 proc.). Na drugim miejscu uplasowały sie polskie firmy (26 proc.), natomiast rumuńskie i bułgarskie przedsiębiorstwa są dopiero w pierwszej fazie budowania całościowego podejścia do odpowiedzialnego biznesu, które ma na uwadze m. in. dbałość o środowisko naturalne, dialog z interesariuszami czy zasady ładu korporacyjnego. Średnia dla firm rumuńskich to 17 proc., zaś dla bułgarskich – 15 proc.
W rankingu CSR 24/7 CEE-100 pierwsze miejsce z wynikiem 79 proc. zdobyła węgierska firma telekomunikacyjna Magyar Telekom (filia niemieckiego Telekomu). Najlepsze rezultaty w Polsce i Rumunii osiągnęły firmy paliwowe – (Grupa Lotos – 60 proc., Petrom – 48 proc.). W Bułgarii najlepszy wynik (29 proc.) osiągnęły Asarel Medet (przemysł wydobywczy i przetwórczy) i Kozloduy (elektrownia jądrowa).
Na liście dwudziestu najlepszych firm rankingu znalazło się aż 11 firm z Węgier, 7 firm z Polski oraz 2 z Rumunii. Warto zauważyć, że wśród najlepszych dwudziestu firm rankingu nie znalazła się ani jedna spółka z Bułgarii.
Spośród siedmiu sektorów, w jakich sklasyfikowane zostały firmy w rankingu Top100, branża telekomunikacyjna uzyskała najwyższe wyniki ze średnią 34 proc., następnie najwyższe miejsca zajęły firmy z branży finansowej oraz branży energetycznej (26 proc.).
Ranking wskazuje na stosunkowo słabe wyniki w zakresie komunikowania działań z obszaru społecznie odpowiedzialnego biznesu m.in. w dziedzinie relacji pracowniczych. Przykładowo, bardzo rzadko firmy informują o stosowaniu nietypowych form zatrudnienia, takich jak zatrudnienie na pół etatu czy elastyczny czas pracy. Zaskakującym jest fakt, że jednymi z mniej wiarygodnych działań w firmach jest ich zaangażowanie społeczne (brak informacji nt. kwoty wsparcia czy też systematyczny wolontariat w firmie).
Spośród 100 firm, w ciągu ostatnich dwóch lat, jedynie 12 opublikowało raport CSR oparty na międzynarodowych standardach raportowania. Ponadto tylko 22 strony korporacyjne mają łatwo dostępną sekcję poświęconą CSR lub zrównoważonemu rozwojowi. (kk)