W ubiegłym tygodniu PRoto.pl opublikowało dane z raportu Corporate Values Index 2009, zgodnie z którymi polskie firmy nie definiują swoich wartości. Dla PRoto.pl komentuje go Carole Rusner, odpowiedzialna za komunikację zewnętrzną we francuskiej agencji Wellsom, w której realizowany jest raport. W Polsce za przygotowanie raportu odpowiadała agencja On Board PR, patronatem zaś został PKPP Lewiatan.
Red.:Jak skomentowałaby Pani fakt, że w Polsce jedynie 27,5 proc. badanych firm definiuje swoje wartości, podczas gdy średnia dla wszystkich 11 krajów wynosi 77,5 proc.?
CR:Ciężko jednoznacznie zinterpretować ten fakt. Można powiedzieć, że jest to efekt wzrostu gospodarczego w Polsce. Gospodarka nad Wisłą jest także bardziej liberalna, co też w jakiś sposób tłumaczy tak niski odsetek. Z drugiej strony, jeśli przyjrzymy się danym z poprzedniego raportu z 2006 roku okaże się wtedy, że swoje wartości określiło jedynie 21,2 proc. przedsiębiorstw. Zatem wskaźnik ten jest niski, jednak wciąż wzrasta.
Red.:Przejdźmy do konkretnych wartości, etyka zajęła w Polsce 8. miejsce natomiast w całym rankingu dopiero 18. Z czego to wynika?
CR:Etyka, lojalność, współpraca to specyficzna rodzina wartości określana mianem wartości moralnych. Firmy są coraz ważniejsze dla funkcjonowania społeczeństwa, natomiast wartości korporacyjne nie stanowią już wartości samych w sobie. W kulturze przedsiębiorstwa wartości społeczne, moralne i behawioralne będą coraz częściej reprezentowane. Gros wartości wywodzi się ze społeczeństwa obywatelskiego, co zauważają firmy – te zjawiska istniały już wcześniej, ale są one coraz bardziej powszechne. Jest to szczególnie widoczne w przypadku firm, które chętnie potwierdzają swoje zaangażowanie społeczne. Ruch ten jest coraz bardziej powszechny również w Polsce. Firma reprezentująca jedynie wartości odwołujące się do profesjonalizmu i rywalizacji, przedstawia swój wizerunek bardziej jako ta, która wykazuje się brakiem otwartości i wrażliwości na sprawy społeczne. W nadchodzących latach przedsiębiorstwa muszą bardziej niż kiedykolwiek skupić się na wartościach społecznych i moralnych. Podsumowując można powiedzieć, że dobra pozycja etyki wypływa z wyników całej grupy wartości moralnych.
Red.:Komunikacja zajęła w Polsce dopiero 65. lokatę, w porównaniu z poprzednim rankingiem jest to spadek o 7 proc., a obecnie wartość ta jest bliska 0.Czemu przedsiębiorstwa w Polsce nie przywiązują wagi do komunikacji?
CR:Rzeczywiście jest to dopiero 65. pozycja. Ogólnie rzecz biorąc możemy zauważyć, że komunikacja, ambicja, umiędzynarodowienie, know-how czy odpowiedzialność społeczna są rzadziej podkreślane przez polskie firmy. Specyfika polskiego rynku przedsiębiorstw pozostaje mniej więcej taka sama od 2006 roku. Dostrzegliśmy wtedy, że polskie firmy częściej stawiają na wartości związane z solidarnością, etyką czy samorealizacją, a niedoceniają rywalizacji i ducha przedsiębiorczości.
Rozmawiał Bartosz Sawicki