Firma IMAS International dla Euro RSCG Sensors przeprowadziła badanie o konsumentach w mediach społecznościowych, o którym pisaliśmy już na łamach PRoto.pl. Wyniki badań skomentowała dla nas Katarzyna Przewuska, Dyrektor Zarządzający Euro RSCG Sensors:
Czy nie jest to trochę niepokojące, że zdaniem ankietowanych informacje
z mediów społecznościowych są ważniejsze niż te przekazywane przez media tradycyjne?
W mediach społecznościowych jest miejsce na tzw. media tradycyjne. Wystarczy spojrzeć na sukces Radia Eska na Facebooku (ponad 14 tysięcy fanów codziennie komentujących wpisy prowadzących audycje), czy licznie obecnych na Twitterze dziennikarzy reprezentujących swoje redakcje. Może za to niepokoić swego rodzaju skrajność w definiowaniu przez użytkowników źródeł informacji (słuchamy tylko tych, których słuchać chcemy, odcinając się od innych wiadomości), skutkująca polaryzacją opinii.
Czy są rynkowe przykłady potwierdzające zdanie ankietowanych, którzy uważają, że media społecznościowe to nie jedynie moda?
Media społecznościowe to kolejny etap rozwoju internetu. Modny może być jeden czy drugi serwis społecznościowy, ale nie sposób komunikacji, do którego się przyzwyczajamy, i z którego nie chcemy zrezygnować. Media społecznościowe też będą się zmieniać, coraz ważniejsze staje się korzystanie z nich poprzez dostęp mobilny, a w konsekwencji wszelkie formy komunikacji oparte na lokalizacji, czego przykładem jest serwis Foursqaure, nieobcy także użytkownikom z Polski. Dziś warto pamiętać, że coraz większa liczba odbiorców naszych komunikatów spędza sporo czasu na Facebooku, Naszej-Klasie, czy Blipie, zatem jeśli chcemy do nich dotrzeć, powinniśmy się tymi miejscami zainteresować. Nie wolno zapominać także o blogerach, nowych liderach opinii, którzy są jedną z ważniejszych grup nie tylko obecnych, ale i współtworzących social media. Oczywiście zaraz pojawia się pytanie, czy media społecznościowe są dla wszystkich, w sensie dla każdej firmy, ale na nie trzeba sobie odpowiadać indywidualnie.
Co zrobić by odpowiedzieć na potrzeby użytkowników mediów społecznościowych – czyli jak “marka” ma prowadzić błyskotliwe rozmowy?
Media społecznościowe to ludzie, których trzeba poznać i zrozumieć, a następnie zacząć z nimi rozmawiać na temat ich potrzeb, ich doświadczeń, czy ich życia. Podstawą sukcesu w tej komunikacji jest zapomnieć o monologu i otworzyć się na dialog. Reszta przyjdzie z czasem.