Niemcy już nas znają, ale 82 proc. Holendrów, 75 proc. Francuzów i 71 proc. Brytyjczyków jeszcze nie. Jeśli wiedzą coś na nasz temat, to niewiele. W Szwecji wiedza ta jest nieaktualna i stereotypowa. Dlatego POT rozszerzył swoje działania promocyjne w ramach projektu „Promujmy Polskę Razem”. Jego koszt to ok. 120 mln zł, teraz może liczyć na kolejne 20 mln zł.
W ten sposób POT chce przełamać jedną z podstawowych barier, które sprawiają, że Polskę odwiedza stosunkowo niewielu turystów zagranicznych. Okazuje się, że problemem nie jest przekonanie o braku atrakcji turystycznych. Słaba wiedza na temat naszego kraju i „przestarzały wizerunek”, – to główne powody niechęci. Wczoraj, podczas konferencji zorganizowanej przez POT w Ministerstwie Gospodarki dyskutowano o skutecznym wydawaniu unijnych pieniędzy na przykładzie projektu „Promujmy Polskę Razem”. Prelegenci – Ilona Antoniszyn-Klik (podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki), Rafał Szmytke (prezes Polskiej Organizacji Turystycznej) oraz Piotr Tatara (dyrektor biura zarządzania wspomnianym projektem w POT) – podkreślali potrzebę komunikacji za granicami naszego kraju jego bardziej współczesnego wizerunku. Euro 2012 jest jedną z „kotwic medialnych”, wokół których ta komunikacja jest budowana. W związku z czym w kampanii będzie używane hasło: „Futbol to tylko jeden z pretekstów, by zobaczyć Polskę”. Specjalnie na tę okazję powstał telefon bezpieczeństwa, obsługiwany w trzech językach: angielskim, niemieckim i rosyjskim, a w czasie Mistrzostw dodatkowo włoskim i hiszpańskim. Poza tym ciągle udoskonalany jest Polski System Informacji Turystycznej, powstają regionalne i lokalne organizacje turystyczne (ROT i LOT). Turystyka jest nr. 1 na liście wytycznych projektu. Jak poinformowała Antoniszyn-Klik, już teraz wydano na nią „wyjątkowo efektywnie” 75 proc. planowanej sumy.
Turystów ma przyciągnąć przede wszystkim „egzotyka” i „bezpieczeństwo”. Dowiedzą się o tym z globalnych i lokalnych TV, prasy, internetu, billboardów, spotów etc. Na każdym rynku – francuskim, brytyjskim, niemieckim, belgijskim, duńskim, szwedzkim i holenderskim – działania te będą odpowiednio dopasowane. Po turnieju POT obiecuje nie osiąść na laurach i już zapowiada kampanię: „Wróć. Nie widziałeś wszystkiego”. Efektem ma być m.in. wzrost wpływów dewizowych Polski z tytułu wydatków cudzoziemców do poziomu 7 mld USD. Przewidziane są także działania skierowane do samych Polaków, bo to oni, co ciekawe, przodują wśród innych nacji w negatywnej ocenie polskiej marki. (es)