Użytkownicy serwisów społecznościowych chcą utrzymywać kontakty ze znajomymi. Jednak również za ich pośrednictwem starają się znaleźć informacje o produktach i usługach. Jak wynika z badania „A Ty komu ufasz”, koordynowanego przez IAB Polska, administratorzy nie zawsze odgadują, jakie są ich potrzeby. Internauci zaś, mimo zainteresowania działalnością marek, do informacji przekazywanym przez firmy podchodzą z dystansem.
Podstawową funkcją mediów społecznościowych jest umożliwienie utrzymania kontaktów ze znajomymi. Rzeczywiście, 72 proc. przepytanych użytkowników serwisów społecznościowych stwierdziło, że poszukuje w nich informacji o znajomych, a 63 proc. o innych osobach. Jednocześnie aż 43 proc. przyznało jednak, że przegląda profile marek, rekomenduje znajomym produkty lub usługi lub poszukuje tych rekomendacji przed zakupami.
Zdaniem respondentów marki w sieci powinny przede wszystkim oferować promocje (71 proc. odpowiedzi), informować o nowościach (70 proc.), umożliwiać zakup (64 proc.) oraz zamieszczać informacje o ofercie (60 proc. wskazań). Wśród funkcji, które zostały wymienione przez więcej niż połowę respondentów znalazło się także zaskakiwanie klientów, dawanie rozrywki, organizowanie konkursów i nawiązywanie dyskusji (26 proc.).
Użytkownicy najczęściej śledzą marki z sektora mediów i rozrywki (52 proc.), branży spożywczej (41 proc.), mody (37 proc.), telekomunikacji (31 proc.) i sprzedaży.
Jak na to zapotrzebowanie odpowiadają administratorzy fanpage’ów? Z analizy Interactive Research Center wynika, że treść postów najczęściej stanowią dowcipy (24 proc.) i zwroty do fanów (20 proc.). W 14 proc. przypadków posty zawierają opis produktu. Administratorzy stawiają także na muzykę (13 proc.).
Najczęściej posty zawierają fotografie (42 proc.), tekst (28 proc.), pliki wideo (16 proc.) oraz linki (15 proc.). To właśnie linki są najczęściej śledzone przez użytkowników (32 proc. odpowiedzi respondentów), na kolejnych miejscach znalazły się fotografie (27 proc.), tekst (24 proc.) i wideo (17 proc.).
Mimo przeglądania fanpage’ów marek, użytkownicy mediów społecznościowych nie zawsze ufają informacjom przekazywanym w ten sposób przez firmy. Jako bardzo wiarygodne lub bardzo wiarygodne określiło je 39 proc. respondentów. Dla przykładu informacje uzyskane od bezpośrednich znajomych zostały uznane za wiarygodne przez 81 proc. respondentów. (ks)