Komunikacja marketingowa za pośrednictwem mediów społecznościowych wymaga od jej autora, nie tylko sprawnego posługiwania się słowem, ale i znajomości sposobu komunikowania się swoich klientów w mediach społecznościowych. Dzięki temu może on lepiej dostosować komunikację do ich potrzeb, nie zapominając przy tym, że ma komunikować o marce, a nie tylko angażować dowolnymi komunikatami.
W gąszczu wskaźników, czyli analiza komunikacji w social media
Zleceniodawca komunikacji powinien również śledzić trendy – wiedzieć jaka branża komunikuje się za pośrednictwem serwisu Pinterest, a jaka nie wychodzi poza fora i blogi. Co więcej, wymagana jest znajomość branży, w której działa i sposobu komunikowania się konkurencji. Jest to element konieczny, by ustalić swój sposób komunikacji, wyróżnić się z tłumu lub też podążać za najlepszymi praktykami komunikacji na rynku.
Ostatnim zadaniem, jakie staje przed zleceniodawcą lub wykonawcą takiej komunikacji jest ocena efektywności działań. Zleceniodawca może wykonywać analizę działań na własną rękę lub zlecić ją wyspecjalizowanym podmiotom. W ramach takiej oceny powinien jednak, bez względu na jej wykonawcę, uwzględnić kilka kluczowych czynników tj. zasięg komunikacji, zaangażowanie społeczności, aktywność administratora, zasięg poza społecznością, dynamikę przyrostu fanów, liczbę interakcji pomiędzy odbiorcami komunikacji a administratorami, udział liczby interakcji społeczności i administratora itp. Podobnej ocenie można też poddawać kampanie oraz wizerunek marki w mediach społecznościowych i inne aktywności w tych mediach.
Jeżeli zleceniodawca sam nie prowadzi komunikacji, ale zdecyduje się sam ją oceniać, musi brać pod uwagę wykorzystanie różnych narzędzi dostępnych na rynku – zarówno tych, które udostępniają same wyniki monitoringu – treści wypowiedzi, daty publikacji, autorów itp., jak również tych, spotykanych na rynku co raz częściej, którzy oferują dedykowane rozwiązania dla poszczególnych społecznościowych platform. W ramach tych narzędzi są również takie, które prezentują już gotowe wskaźniki, tj. wskaźnik zaangażowania czy share of voice oraz ich zmianę w czasie.
Bez względu na to czy sami prowadzimy komunikację i jej efekty chcemy osobiście analizować, czy przekazujemy to zadanie firmie zewnętrznej warto wiedzieć jak odczytywać i interpretować ich wynik. O tym jakie narzędzia monitoringu można wykorzystać i jak ich używać, jakie wskaźniki stosować i jak odczytywać ich wyniki opowiem na szkoleniu „DIY, czyli jak skutecznie przeprowadzić pomiar efektów działań PR i marketingowych”, już 29.10 w Warszawie.