sobota, 16 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościNajdroższe marki według Rzeczpospolitej

Najdroższe marki według Rzeczpospolitej

Łączna wartość najdroższych rodzimych marek wynosi 57,5 mld złotych – wynika z 9 rankingu Rzeczpospolitej, mierzącego ich biznesową siłę. Wśród nich niepodzielnie, po raz szósty, rządzi – warty 3,8 mld zł – Orlen. Ale po piętach depcze mu PKO Bank Polski (3,7 mld zł) i Biedronka (2,8 mld zł).

Zwycięzca zestawienia jest też najdroższą marką w swojej grupie – marek niespożywczych. Wśród nich znalazły się zarówno czołowe brandy jubi­lerskie, jak też znaki towarowe producentów AGD, mebli i chemii gospodarczej, a przede wszystkim koncernów paliwowych. Orlen zanotował ponadto najdynamiczniejszy skok w tej kategorii (od 2006 roku jego wartość wzrosła o ponad 1,4 mld zło­tych). Wicelider zestawienia to najdroższa polska marka finansowa, PKO Bank Polski, wart teraz ponad 3,7 miliarda złotych. Pod względem wyceny drugie miejsce wśród marek finansowych piastuje wyceniany na 2,4 mld zł i przechodzący teraz rebranding PZU (4. miejsce w tegorocznym rankingu, spadek o jedną pozycję porównaniu z 2011 r.).

Poza markami oferującymi usługi finansowe, najcenniejsze to także te firmujące produkty spożywcze. Marki z tego sektora dominują w wycenie wszystkich uczestników zestawienia – są warte ponad 16,3 mld zł. To ponad 28 proc. łącznej wartości wszystkich obecnych w zestawieniu. „Produkty spożywcze to kategoria bardzo konkuren­cyjna dla marek, która naj­wcześniej w Polsce zaczęła budować siłę swych produk­tów, opierając się na sile marki. Jako pierwsza pozy­skała zaufanie polskich konsumentów, przekonując ich, że krajowe produkty mogą być wysokiej jakości” – mówi Jacek Sadowski prezes agen­cji brandingowej Demo Effec­tive Launching. Jak donosi Rzeczpospolita, niekwestionowanym liderem tego sektora jest Mlekovita (siódma lokata ogólnego zestawienia pod względem wartości), wyceniana już na 1,3 mld zł. Marka zaliczyła też najwięk­szy wzrost wartości w minio­nych sześciu latach – o 745 mln zł, co daje wynik lepszy o 134 proc. niż w 2006 roku. Dwie kolejne najdroższe marki spożywcze to Sokołów i Tyskie, które od czterech lat jest też najmocniejszą marką wśród krajowych brandów alkoholowych.

W grupie marek handlowych prym wiedzie Biedronka (3. lokata w ogólnym zestawieniu). 2,8 mld zł na jej koncie decyduje o wartości całej ka­tegorii, stanowiąc niemal połowę przypadającej na nią sumy. Jak czytamy w dzienniku, w ostatnich latach spada warto­ściowy udział marek telekomunikacyjnych. „To efekt zastępowania polskich znaków towarowych globalnymi brandami. W zeszłym roku z naszego zestawienia zniknęła wyceniana na 1,5 mld zł Era (zastąpił ją T-Mobile), w tego­rocznym rankingu zabrakło wycenianej na 1,8 mld zł marki TP, która do 2006 roku była najdroższym polskim brandem” – informuje Rzeczpospolita. Jarosław Filipek, prezes firmy doradczej Codes Strate­gie, ocenia: „Zarządy polskich firm muszą zmienić sposób i skalę myślenia. Bez ambitnych wizji, bez strategii rozwoju opartych na ekspansji, marki pozostaną silne – ale lokalnie. W Polsce mieszka niecałe 40 mln osób, w samej tylko Unii Europejskiej prawie pól mi­liarda. Więcej można zyskać, sięgając po mały kawałek, ale dużego tortu, niż próbować urosnąć, walcząc o duże ka­wałki tortu małego”. (es)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj