Dziennikarze coraz częściej korzystają z mediów społecznościowych, jako źródła informacji. Choć traktują je jako uzupełnienie tradycyjnych mediów, to jednocześnie obawiają się ich konkurencji – wynika z analizy Ecco International Communications Network.
Konsultanci sieci Ecco International Communications Network zbadali stosunek dziennikarzy do mediów społecznościowych. Na tej podstawie powstał „Portret dziennikarza w social media”. Polskich dziennikarzy przepytali pracownicy On Board PR.
Social media odgrywają coraz większą rolę w pracy dziennikarzy. „Na korzystanie z samego Facebooka osoby należące do tej grupy zawodowej poświęcają średnio 6,5h miesięcznie” – stwierdził Tomasz Lis, Head of Department, Retailing & FMCG, On Board PR.
Z badania wynika, że najpopularniejszy wśród polskich dziennikarzy jest Facebook (ponad 95 proc.). Następnie dużą popularnością cieszą się serwisy takie, jak: Google+ (31 proc.), Twitter (27 proc.), YouTube (40 proc.) oraz LinkedIn (18 proc.). Jedynie 4 proc. badanych stwierdziło, ze nie posiada żadnego konta w mediach społecznościowych. Facebook cieszy się uznaniem także wśród dziennikarzy z Niemiec, Szwajcarii, Austrii, Czech, Australii, Szwecji, RPA i Węgier.
Społecznościówki służą dziennikarzom w rozmaity sposób. Jednak najczęściej jest narzędziem służącym do wyszukiwania informacji oraz umożliwiające szybkie zbieranie informacji, a także śledzenie nastrojów i komentarzy. Stąd też „osoby zajmujące się promocją brandów powinny zwracać szczególną uwagę na obecność w mediach społecznościowych i zbieżność strategii social media z pożądanym obrazem marki. To właśnie social media są niejednokrotnie punktem wyjścia do zbierania informacji na temat konkretnego zagadnienia przez dziennikarzy” – podkreśla Lis.
Tu także prym wiedzie Facebook (62 proc.), Twitter (37 proc.), blogi i LinkedIn (po 25 proc.). Inaczej sytuacja przedstawia się w Szwecji, RPA oraz Austrii, gdzie pierwsze miejsce zajmuje Twitter. Zaś Facebook ma najwięcej zwolenników w Niemczech, Szwajcarii, Czechach, Australii oraz na Węgrzech. Pomimo dużego zainteresowania social mediami większość dziennikarzy (ze wszystkich krajów uczestniczących w badaniu) nie brała udziału w szkoleniu z mediów społecznościowych. Za to 80 proc. respondentów uznała social media za dobre uzupełnienie dla tradycyjnych mediów. Tylko 5 proc. dziennikarzy uważa je za zagrożenie. Z drugiej strony znaczna część dziennikarzy obawia się, że specyfika rozprzestrzeniania się informacji w mediach społecznościowych będzie problemem dla standardów jakości w dziennikarstwie. (kg)
Wykres obrazuje odpowiedzi respondentów na pytanie „W jakim stopniu social media są dla Ciebie wsparciem w Twojej codziennej pracy”.