W ciągu ostatniego roku Twitter stał się w Polsce znaczącym medium, chętnie wykorzystywanym przez polityków w relacjach ze społeczeństwem, mediami i sobą nawzajem – także w bezpośredniej, nierzadko gorącej, debacie. Klasa polityczna w naszym kraju uczy się wykorzystywać potencjał, który na świecie jest już dobrze znany – od kilku lat Twitter stanowi naturalne narzędzie komunikacyjne w rękach światowych przywódców, szefów rządów i dyplomatów.
Polscy politycy doskonale radzą sobie z nowo odkrytym narzędziem – na uwagę zasługuje aktywność Ministerstwa Spraw Zagranicznych, które zajęło 3 miejsce spośród 505 przeanalizowanych profili, jeśli chodzi o obustronne połączenie z innymi kontami rządowymi na świecie. Nasz MSZ na swoim anglojęzycznym profilu obserwuje z wzajemnością 31 innych twitterowych profili przywódców i dyplomatów z całego świata, ustępując jedynie szwedzkiemu ministrowi spraw zagranicznych i Europejskiej Służbie Działań Zewnętrznych. Z Twittera korzysta również Radosław Sikorski, który jest 40. „najlepiej połączonym” politykiem na świecie.
MSZ na Twitterze obecne jest od 2009 roku, co plasuje je w skali świata raczej wśród „weteranów” niż wśród „odkrywców” tego serwisu. Ministerialne wpisy publikowane są na dwóch głównych kontach – polsko- i angielskojęzycznym, uzupełnianych przez 150 profili polskich placówek dyplomatycznych na całym świecie, co jest stałym elementem polityki informacyjnej ambasad i konsulatów. Trzeba przyznać, że w tym zakresie polska e-dyplomacja wykazuje pełen profesjonalizm, o czym świadczy także wykorzystanie twitterowych „list”, pozwalające na zebranie w jednym miejscu obserwowanych, bądź polecanych profili. 150 kont polskich ambasad i konsulatów, zebranych na liście MSZ, to drugi najlepszy wynik na świecie.
Coraz lepiej na Twitterze radzi sobie także premier Donald Tusk – na koncie @premiertusk, założonym w 2012, chętnie angażuje się w konwersację z użytkownikami, a jego wpisy mają nierzadko osobisty charakter. Ten profil premiera śledzi ponad 70 tys. osób, prawie dwukrotnie więcej niż oficjalne konto KPRM @PremierRP, gdzie komunikacja ma charakter znacznie bardziej formalny.
Adam Kaliszewski, digital strategist, Solski Burson-Marsteller