sobota, 16 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościWyzwania i ograniczenia komunikacji wewnętrznej

Wyzwania i ograniczenia komunikacji wewnętrznej

Komunikacja wewnętrzna w firmach ma coraz większe znaczenie. Zmiany widać także po stronie pracowników, którzy oczekują większej otwartości ze strony zarządu. A największym wyzwaniem będzie budowanie kultury organizacyjnej i wspieranie zmian w firmie – wynika z raportu przygotowanego przez GFMP Management Consultants oraz PRoto.pl.

Wpieranie zmian w firmie może jednak być problematyczne ze względu na bariery takie, jak brak wsparcia przez zarządzających oraz brak zaufania ze strony pracowników. Przeszkodą są również źle lub niekonsekwentnie realizowane zmiany kulturowe. Co można zrobić? Głównie należy skupić się na: wnoszeniu rzeczywistej wartości, wspieraniu komunikacji na najwyższym szczeblu oraz regularnym mierzeniu efektywności podejmowanych działań.

Wśród wyzwań w komunikacji respondenci wymieniali również: budowanie kultury organizacyjnej (32 proc.), wykorzystanie mediów społecznościowych w komunikacji z pracownikami (24 proc.), budowanie tradycyjnego wizerunku pracodawcy (22 proc.), wspieranie przepływu informacji między pracownikami (20 proc.), ukierunkowanie komunikacji na  wspieranie strategii firmy (20 proc.) oraz rozwijanie dialogu z pracownikami (20 proc.). Raport wskazuje także na ograniczenia, na jakie napotykają specjaliści od komunikacji wewnętrznej. Najwięcej respondentów stwierdziło, że dużym utrudnieniem jest niski poziom świadomości wagi komunikacji wśród wyższej kadry zarządzającej (41 proc.), ograniczenia finansowe i ludzkie (35 proc.) oraz ograniczone zaufanie pracowników do komunikacji i zarządzających (31 proc.). Zdaniem respondentów najmniej ograniczający jest brak zaangażowania w komunikacje kierowników liniowych (17 proc.), roszczeniowe postawy pracowników (16 proc.) oraz ograniczone możliwości rozwijania wiedzy w zakresie komunikacji wewnętrznej (4 proc.).

Czy komunikacja wewnętrzna to dziedzina perspektywiczna? 31 proc. badanych „raczej zgadza” się z tym stwierdzeniem, 38 proc. nie jest pewna, zaś sprzeciwia się tej opinii 21 proc. Ankietowani, którzy pozytywnie oceniają perspektywy kariery w obszarze komunikacji wewnętrznej wskazywali na następujące przyczyny swojego optymizmu: wzrost świadomości zarządzających, co do roli komunikacji wewnętrznej w sukcesie firmy, rosnące znaczenie zaangażowania pracowników jako ważnego źródła przewagi firm oraz duża ilość zmian w organizacjach wymagająca nacisku na właściwą komunikację. Jednak ankietowani wyrażali także swoje wątpliwości: „Komunikacja wewnętrzna traktowana jest wciąż po macoszemu. W Polsce nie rozumie się, że nawet minimum działań w tym obszarze może wzmocnić organizację i przywiązać do niej pracowników. Jednocześnie liczba wpadek wynikających z braku komunikacji, bądź braku jej spójności z rzeczywistymi działaniami powoduje, że traci ona na wiarygodności. Do tego dochodzi jeszcze sztywny, korporacyjny język tej komunikacji”.

Badanie przeprowadzone zostało latem 2013 roku. Miało charakter ilościowy i realizowane było za pomocą ankiety, dystrybuowanej do osób odpowiedzialnych za komunikację wewnętrzną w firmach oraz w instytucjach użyteczności publicznej. W tegorocznej edycji badania wzięło udział 115 firm, zróżnicowanych pod względem liczby zatrudnionych pracowników i sektora. (kg)

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat komunikacji wewnętrznej? A może czas przekwalifikować się na specjalistę zajmującego się właśnie tą działką PR-u? Zapraszamy na kurs internetowy, który na pewno Wam to umożliwi. Zobacz tutaj

Cały raport dostępny na stronie.

Kliknij, aby powiększyć

Czytaj także

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj