Czy mikro, małe i średnie firmy w Polsce są społecznie odpowiedzialne? Jaka jest znajomość i rozumienie koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu w sektorze MMŚP? Czy mniejszym przedsiębiorstwom bliskie jest pojęcie CSR-u? Na pytania odpowiada raport przygotowany przez PARP.
Badania PARP-u potwierdzają, że 2/3 przedstawicieli firm z sektora MMŚP nie spotkało się z pojęciem CSR. Mimo tego wysoki jest wśród nich odsetek przedsiębiorstw deklarujących realizowanie działań zgodnych z założeniami tej koncepcji. Najczęściej wymieniane są: zwrócenie szczególnej uwagi na wpływ prowadzonej działalności na pracowników, który deklaruje 80 proc. respondentów, zwrócenie szczególnej uwagi na wpływ prowadzonej działalności na środowisko lokalne, który deklaruje 82 proc. respondentów oraz zwrócenie uwagi na społeczność lokalną, deklarowany przez 3/4 respondentów, którzy nie znają pojęcia CSR.
Z kolei dziewięć na dziesięć przedsiębiorstw, które zadeklarowały znajomość tematyki związanej ze społeczną odpowiedzialnością biznesu wdrożyły działania zgodne z założeniami tego modelu zarządzania. Wśród najczęściej realizowanych działań CSR firmy MMŚP wymieniają: realizację programów szkoleniowych dla pracowników (83 proc.), segregację odpadów (75 proc.) i zrównoważone gospodarowanie surowcami (40 proc.), współpracę z organizacjami, instytucjami, grupami oraz osobami ze społeczności lokalnej (61 proc.). Najrzadziej prowadzone z kolei działania to organizacja kampanii społecznych (11 proc.), wolontariatu pracowniczego (15 proc.), a także znakowanie produktów oraz inwestycje w lokalnym otoczeniu. Może to być związane wielkością przedsiębiorstw, a co za tym idzie ograniczonymi możliwościami wdrażania tego typu działań.
Wyniki pokazują, że wśród firm z sektora MMŚP najpopularniejsze są te inicjatywy, które przynoszą dla firmy korzyści w postaci wzmocnienia kompetencji zasobów ludzkich, ograniczenia kosztów funkcjonowania poprzez racjonalną gospodarkę zasobami oraz odpadami, a także wpływające na pozytywny odbiór firmy przez otoczenie. „To z kolei potwierdza wniosek, że w badanej grupie uwidacznia się niski poziom zrozumienia pojęcia społecznej odpowiedzialności biznesu i utożsamiania go z pojedynczymi działaniami, bez podkreślania idei koncepcji, a same firmy, pomimo że wdrażają różnorodne działania zgodne z zasadami CSR, nie znają jednak założeń tej idei, a także korzyści, jakie mogą płynąć z wdrażania tego typu modelu zarządzania” – podsumowuje Maciej Cieślik z PARP, koordynator projektu „Społeczna odpowiedzialność biznesu” .
Największą grupę wśród badanych (83,3 proc.) stanowiły mikroprzedsiębiorstwa mające siedzibę w miastach i działające w sektorze usług (75,8 proc.). Ponad połowa wywiadów przeprowadzona została z właścicielami firm (50,2 proc.). (kg)
A Ty wiesz czym jest CSR? A może chcesz wiedzieć więcej? Zapoznaj się ze szkoleniem internetowym o społecznej odpowiedzialności biznesu, bez wychodzenia z domu!