Firmy działające w branży spożywczej oczekują od agencji PR kompleksowego podejścia do komunikacji – począwszy od pomocy w opracowaniu przepisu kulinarnego, po obecność w kluczowych mediach. Obserwujemy rosnące znaczenie powiązania usług PR dla branży spożywczej z elementami doradztwa marketingowego czy strategicznego. Wynika to nie tylko z potrzeby zintegrowania działań komunikacyjnych, ale także z chęci optymalizacji wydatków na marketing i komunikację przez klientów. Oczekują oni aktywnego doradztwa w zakresie rozwoju własnego biznesu, promocji i sprzedaży.
W mijającym roku aktywność wielu marek spożywczych w mediach społecznościowych rozwijała się nadal, niemniej duże zaangażowanie dostrzegalne jest w działaniach prowadzonych w blogosferze. Jak w każdym kanale komunikacji, niezbędna jest przemyślana strategia działania i dobór „przedstawicieli” marki. Warto pamiętać, że społeczność nieidentyfikująca się z marką nie będzie także jej ambasadorem, a może wręcz generować komunikaty o wydźwięku negatywnym. W konsekwencji nieznajomości zasad funkcjonowania nowych mediów, wiele firm z branży spożywczej nie radzi sobie z komunikacją kryzysową. Dlatego dużą rolę we wsparciu prowadzenia dialogu z odbiorcami odgrywają agencje PR. Nie zapominajmy także o tym, że w branży spożywczej siła tradycyjnej komunikacji i osobistych relacji jest nadal ogromna, a kluczowa dla wielu firm komunikacja B2B prowadzona jest skutecznie w dotychczasowych kanałach, tj. sprzedaż osobista, spotkania branżowe, komunikacja poprzez portale i prasę branżową.
W sytuacji dużej konkurencyjności panującej w branży rola agencji PR w obszarze komunikacji wspierającej sprzedaż i budowanie pozytywnego wizerunku będzie rosła. W 2014 roku spodziewamy się także dalszego rozwoju nowoczesnych narzędzi media relations, tj. komunikacji realizowanej z wykorzystaniem infografik, materiałów video, czy opartej o indywidualne treści kierowane do kluczowych mediów.
Coraz większe znaczenie we współpracy agencji PR z klientami z branży spożywczej ma szeroko pojęte doradztwo marketingowe i sprzedażowe, jakość i zasięg prowadzonej komunikacji, a nie ilość uzyskanych publikacji. Jak pokazują ostatnie badania z rynku brytyjskiego, przeprowadzone na zlecenie PRCA wśród kilkuset praktyków PR z firm i agencji, tradycyjne media relations, oparte na szerokiej dystrybucji komunikatów prasowych, nie przynosi klientom wystarczającego ROI we współpracy z agencją. Potrzebne jest stałe wsparcie przez specjalistów ds. komunikacji innych ważnych procesów biznesowych firmy.
Andrzej Czech, dyrektor zarządzający Sfera Group