Większość wystąpień publicznych wiąże się z wystawieniem na potencjalny atak ze strony odbiorców: negacje naszych stwierdzeń i opinii, zaczepne pytania, krytyka, osobiste aluzje, itp. Czy to briefing prasowy, czy wystąpienie na sympozjum, czy wewnętrzna prezentacja planów lub budżetu na najbliższy rok – czujemy się często, jak zwierzyna obserwowana przez myśliwych.
Błąd. Jeżeli dziennikarz zadaje nam pytanie, które my odbieramy, jako podłe i z tezą, to nie po to, by nas osobiście zaatakować lub „ustrzelić”. On do nas nic nie ma! Po prostu chce w imieniu swoich widzów lub czytelników dostać odpowiedź na nurtujące go pytanie. Ma do tego prawo, za to mu płacą i takie są wymogi jego zawodu. A my jako PR-owcy, rzecznicy i specjaliści od komunikacji mamy mu w tym pomóc na wszelkie możliwe sposoby.
Gdy zaproszą nas, np. jako rzecznika inwestora w wydobywanie gazu łupkowego lub budowniczego autostrady do wzięcia udziału na żywo w debacie telewizyjnej z przedstawicielem organizacji ekologicznej, który zaczyna nas atakować określeniami typu „wy truciciele” – to również nie jest to atak personalny. Co wtedy powinniśmy zrobić? Wdać się z nim w utarczkę słowną, tym bardziej, że czujemy się osobiście odpowiedzialni za wizerunek naszej firmy – czy też może nie zwracać się do aktywisty, lecz do telewidzów? Czy mamy większą szansę przekonać naszymi logicznymi argumentami zacietrzewionego zbawcę świata siedzącego naprzeciwko nas w studiu TV, czy miliony widzów przy kolacji? I na kim nam bardziej zależy?
Kolejny błąd: zaczynamy spór z konkretną osobą i zapominamy, że naszym zadaniem jest przekonać widzów i czytelników, nie zaś konkretnego oponenta, czy to aktywistę, czy natarczywego i nieustępliwego dziennikarza. Takie wpadanie w pułapkę sporu widać szczególnie dobrze – i nazbyt często – w różnego rodzaju debatach, rozmowach i wywiadach TV.
Ale czy możemy pozostać obojętni na atak?
Zbigniew Lazar
UWAGA: OSTATNI DZIEŃ ZAPISÓW na szkolenie OTWARTE ze Zbigniewem Lazarem:
WYSTĄPIENIA PUBLICZNE I PRZED KAMERĄ
Nowy termin szkolenia: 16 STYCZNIA ( czwartek)
Warszawa
Poznaj program szkolenia.
ZAPISZ SIĘ na szkolenie!
Zbigniew Lazar jest wykładowcą Akademii PRoto – www.akademiaproto.pl
Akademia PRoto to projekt szkoleniowy portalu PRoto.pl. Naszym celem jest umożliwienie dostępu do praktycznej wiedzy z zakresu public relations wszystkim osobom, które mają potrzebę wzbogacenia swoich kompetencji zawodowych.
W ramach Akademii PRoto mogą Państwo, w dowolnym czasie i miejscu, skorzystać z pełnego kursu on-line, albo wybrać jego pojedyncze moduły lub pakiety tematyczne – zapoznaj się z kursem internetowym.
Swoją wiedzę z PR-u można poszerzać w trakcie jedno- i dwudniowych warsztatów i szkoleń otwartych, których kilka organizujemy w każdym miesiącu – zobacz najbliższe terminy szkoleń.
W ofercie Akademii mamy także szkolenia “szyte na miarę” – poznaj nasze szkolenia wewnętrzne