Relacje inwestorskie to obszar, w którym media społecznościowe nadal nie mają dużego znaczenia. Jak wynika z raportu sieci AMO, specjaliści ds. IR wolą polegać na tradycyjnych źródłach informacji. Sami prognozują jednak, że rola społecznościówek będzie rosła.
Raport przygotowano na podstawie wywiadów z przedstawicielami 105 inwestorów instytucjonalnych z 12 państw. Twórcy badania pytali respondentów o to, gdzie szukają informacji, jaki jest ich stosunek do mediów społecznościowych jako narzędzi komunikacji finansowej oraz które kanały komunikacji uznają na najbardziej wiarygodne.
Specjaliści od relacji inwestorskich są tradycjonalistami. Polegają przede wszystkim na informacjach prasowych i tradycyjnych mediach. Przed podjęciem decyzji zdecydowanie częściej zaglądają na strony firmowe niż ich odpowiedniki w mediach społecznościowych.
W opinii 56 proc. respondentów serwisy społecznościowe nie odgrywają istotnej roli w ich pracy, dla 85 proc. nie są one wiarygodnym źródłem informacji. Niewiele mniej, bo 82 proc. przyznało jednak, że rola społecznościówek będzie rosła w najbliższych latach.
W tej kwestii najbardziej postępowe są Stany Zjednoczone oraz Chiny z Hong Kongiem. W obu krajach z mediów społecznościowych korzysta regularnie 60 proc. ankietowanych. Wśród ogółu badanych odsetek ten wynosi 30 proc., w Polsce – zaledwie 10 proc.
Czy specjaliści od relacji inwestorskich polegają na mediach społecznościowych? Za „przeważnie wiarygodne” uznaje je 30 proc. respondentów z Wielkiej Brytanii, Włoch i USA, 20 proc. – z Polski i Niemiec, 10 proc. – ze Szwecji i Holandii oraz 0 proc. – w Hiszpanii. Mimo tych wyników inwestorzy instytucjonalni nie odrzucają społecznościówek uznając, że nie są obecnie istotne, ale ich rola będzie rosła z czasem (to zdanie 56 proc. ogółu ankietowanych). Dla 37 proc. serwisy społecznościowe to mile widziana innowacja, która przyspiesza rozprzestrzenianie się informacji. Ich podstawowym źródłem pozostają jednak agencje informacyjne oraz agregatory wiadomości (newswire). Pod względem popularności na kolejnych miejscach znalazły się prasa, strony korporacyjne oraz radio i telewizja.
Wśród mediów cyfrowych najbardziej popularne są fora inwestycyjne, następnie LinkedIn, blogi finansowe, Twitter i blogi korporacyjne. Facebook znalazł się na samym końcu. Regularnie korzysta z niego w pracy 0 proc. respondentów, okazjonalnie – 10 proc. (ks)