Myślimy i mówimy obrazami. Mówią, że jeden obraz to tysiąc słów. Nie zgadzam się z tym. Jeden dobry obraz to co najmniej drugi tysiąc słów więcej. Za sprawą Internetu zdjęcia stają się ważniejszym komunikatorem niż słowa. Zadbanie o dobry photo stock, czyli po polsku – bank zdjęć w firmie, będzie jedną z podstawowych kompetencji dobrego PR menadżera. O czym więc warto pamiętać:
- Zadbaj o regularny serwis fotograficzny w budżecie PR swojej organizacji. Zaplanuj tą pozycję w budżecie na więcej niż jedną sesję. Przygotuj np. sesje zdjęciowe co dwa miesiące (wydarzenia, pracownicy, zarząd, produkty). Nie oszczędzaj na zdjęciach. Zainwestujesz w nie mniej niż jeden dobry film, a obrazki wykorzystasz w bardziej uniwersalny sposób. To zdjęcia będą słowami do twojej narracji o firmie, ludziach czy produktach.
- Zaplanuj wykorzystanie swojego banku zdjęć w maks. liczbie kanałów komunikacyjnych. Myślisz, że press kit, foldery firmowe, Facebook, witryna Internetowa to wszystkie z nich. Nic bardziej mylnego. Fotki wykorzystasz również jako: postery bądź fototapety wewnątrz siedziby firmy, materiał w Intranecie, upominki firmowe, rollupy, reklamy, prezentacje firmowe, wystawy fotograficzne i wiele innych.
- Współpracuj z kilkoma fotografami, jeśli potrzebujesz kilku typów zdjęć, z reguły każdy operator kamery ma swoje mocne i słabe trony. Jeden będzie robił świetne portrety ale gorsze reportaże, inny świetne reportaże, ale słabe zdjęcia produktowe.
- Briefuj dobrze fotografa. Jeśli będzie znał twoje oczekiwania to zapewni ci lepsze zdjęcia.
- Nie ignoruj z pozoru nudnych wydarzeń – zdjęcia z hali produkcyjnej mogą być ciekawsze niż te zrobione podczas ceremonii jej otwarcia.
- Pamiętaj że zdjęcia PR muszą opowiadać, komunikować, zaciekawiać i intrygować. Jeśli któreś z nich nie spełnia tych funkcji, to nie bój się klawisza delete.
- Pokazuj ludzi, emocje, wszystko co nowe i ciekawe – unikaj rutyny.
- Nie chowaj zdjęć na swoim twardym dysku – udostępniaj w ramach swojej organizacji i internetowego biura prasowego.
- Ciesz się gdy twoje zdjęcie będzie krążyć po sieci. Robisz je po to by widzieli je wszyscy.
- Archiwizuj zdjęcia i udostępniaj archiwum – będzie to pamięć twojej organizacji
Michał Wrzosek, partner zarządzający w Mindset Communication Support