Jak wynika z Country RepTrak, globalnego badania reputacji państw przeprowadzonego przez Reputation Institute, reputacja naszego kraju wciąż nie jest dobra. W tegorocznym rankingu Polska znalazła się w środku listy tuż za USA i Czechami, a przed Tajlandią i Argentyną. Krajem o najlepszej reputacji jest Szwajcaria, a najgorszej – Iran.
„Badanie Country RepTrak 2014 potwierdza związek między reputacją krajów a ich wynikami gospodarczymi. Dobra reputacja przekłada się na wsparcie interesariuszy, co z kolei poprawia stan gospodarki kraju” – mówi Michał Szapiro, Director Corporate Communications and Reputation Management w 24/7Communication. I dodaje, że na reputację kraju wpływa postrzeganie całego szeregu różnych czynników, takich jak kwestie polityczne i gospodarcze oraz sprawy związane ze stylem życia. „W ten sposób kraj wypracowuje sobie dobrą reputację, która rzutuje nie tylko na atrakcyjność kraju dla turystów, ale przede wszystkim przyciąga inwestycje na warunkach korzystniejszych niż w krajach o gorszej reputacji” – wyjaśnia.
Dowodem na to są wyniki Country RepTrak, które pokazują, że kraje o dobrej reputacji utrzymują stabilną premię za ryzyko od początku kryzysu finansowego, podczas gdy w krajach o słabej reputacji premia za ryzyko wzrosła aż o 300%. Polska uzyskała w badaniu 55,4 pkt. na 100 stopniowej skali
i tym samym zajęła 23 miejsce wchodząc do kategorii państw o słabej reputacji. Gdyby reputacja naszego była lepsza, mielibyśmy szansę ponieść mniejsze koszty w związku z kryzysem finansowym.
Polska przez swoich interesariuszy została najwyżej oceniona w kategorii atrakcyjności turystycznej (64 punkty na 100 możliwych), przyjazności mieszkańców (62) i wkładu w globalną kulturę (56,90). Najniżej oceniono nas w kategorii rozpoznawalności marek (47,71), rozwoju technologicznego (48,11) etyczności, transparentności i poziomu korupcji (50,21).
Według Country RepTrak krajem o najlepszej reputacji jest Szwajcaria, która uzyskała 76 punktów na 100 możliwych. Kanada zajęła drugie miejsce z 75,6 pkt. Na pozostałych miejscach pierwszej dziesiątki znalazły się Szwecja (75,1), Finlandia (74,6), Australia (73.8), Norwegia (73,7), Dania (73,4), Nowa Zelandia (72,5), Holandia (71,1) i Niemcy (69,9) – kraje znane z politycznej stabilności, solidnych systemów demokratycznych, wydajnych infrastruktur i wysokiego poziomu życia. Natomiast Nigeria (34,9), Pakistan (30,0) i Iran (26,9) są krajami o najniższej punktacji.
Reputation Institute (RI) jest globalną firmą działającą w obszarze zarządzania reputacją. Od września, dzięki partnerstwu z 24/7Communication, RI jest również obecny w Polsce. Firma zajmuje się badaniem reputacji nie tylko organizacji czy firm, ale również państw. Badanie Country RepTrak® porównuje reputację 55 krajów w oparciu o analizę poziomu zaufania, poważania, podziwu i szacunku na podstawie odpowiedzi ponad 27 tysięcy osób reprezentujących kraje G8.