środa, 25 grudnia, 2024
Strona głównaAktualnościIMM: Najbardziej opiniotwórcze media w styczniu. Głównym tematem – wybory prezydenckie

IMM: Najbardziej opiniotwórcze media w styczniu. Głównym tematem – wybory prezydenckie

W styczniu pozycje najbardziej opiniotwórczych mediów zajęły dzienniki: Rzeczpospolita, Gazeta Wyborcza i Fakt – wynika z najnowszego raportu Instytutu Monitorowania Mediów. Na kolejnych miejscach uplasowały się Radio RMF FM i TVN24. Pierwszy miesiąc bieżącego roku zdominowała polityka. Dużym zainteresowaniem cieszyły się takie tematy, jak: kandydaci do wyborów prezydenckich i kampanie wyborcze, a zwłaszcza sylwetka Magdaleny Ogórek, strajki górników i rolników, czy kwestia sprzedaży broni na Ukrainę przez Polskę.

Prasa

Trzy najbardziej opiniotwórcze media znalazły się w czołówce najczęściej cytowanych tytułów prasowych. Były to kolejno: Rzeczpospolita, Gazeta Wyborcza i Fakt.

 

 

Najmocniejsze pozycje w grupie tygodników zajęły Newsweek, Wprost i Polityka, co może być związane z dużą popularnością artykułów o tematyce politycznej w styczniu.

 

 

Zdecydowanym liderem wśród miesięczników zostały Perspektywy, które opublikowały ranking szkół ponadgimnazjalnych.

 

Telewizja

Największą popularność wśród stacji telewizyjnych zdobyły TVN24, TVN i TVPInfo.

 

Radio

RMF FM umocniło swoją pozycję lidera w grupie rozgłośni radiowych.

 

Portale internetowe

Media internetowe zdominował Onet.pl, wyprzedzając znacznie Wirtualnemedia.pl i Money.pl.

 

Media ekonomiczne

Najczęściej przywoływanym prasowym medium ekonomicznym był Dziennik Gazeta Prawna, a internetowym – Money.pl.

Media regionalne

Radio Szczecin, Dziennik Polski oraz Radio Gdańsk wysunęły się na prowadzenie wśród mediów regionalnych.

Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła („Instytut Monitorowania Mediów”) w artykule oraz przy każdej grafice.

Badanie przeprowadzono na podstawie 4 512 przekazów z mediów (wycinków prasowych, programów radiowych i telewizyjnych) z okresu 1 do 31 stycznia 2015 r. Dziennikarze odnosili się do wiadomości z łamów innych mediów 4 584 razy (2 988 razy w prasie, 989 w telewizji i 607 w radio).

Analiza obejmuje ponad 900 gazet i czasopism oraz stacje telewizyjne (TVP1, TVP2, TVPinfo, TVN, TVN24, TVN CNBC, TVN TURBO, POLSAT, Polsat News, TV BIZNES, TV4) i wybrane programy w rozgłośniach radiowych (PR1, PR3, PR4, Radio Dla Ciebie / RDC, Radio Maryja, Radio PiN, Radio RMF FM, Radio Zet, Radio TOK FM).

Badanie wykonano na podstawie materiałów z monitoringu prasy, radio i telewizji, w których pojawiały się nazwy mediów:

  • prasowych,
  • portali internetowych,
  • stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. 

 

UWAGA: Badanie nie obejmuje cytowań, opublikowanych w internecie. Natomiast pod uwagę brane są cytowania mediów internetowych, jeśli pojawiły się one w prasie, radio bądź w telewizji.

 

Instytut Monitorowania Mediów prowadzi badanie nieprzerwanie od września 2003 r. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” dostarcza informacji na temat liczby cytatów z mediów ukazujących się w innych mediach, z wyłączeniem agencji informacyjnych i przedruków. Stała wysoka liczba cytowań to jeden z elementów mających wpływ na zwiększenie wiarygodności i opiniotwórczości danego medium. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” jest często wykorzystywany przez media, m.in. w opisach ich osiągnięć i sukcesów oraz w analizach czytelnictwa i sprzedaży.

 

Instytut Monitorowania Mediów monitoruje ponad 1000 tytułów prasowych, niemal sto stacji radiowych i telewizyjnych oraz polskie zasoby internetu wraz z social media.  

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj