czwartek, 14 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościJakie treści w social mediach są najbardziej wartościowe z punktu widzenia konsumenta?

Jakie treści w social mediach są najbardziej wartościowe z punktu widzenia konsumenta?

Polscy internauci doceniają głównie treści użyteczne i porady – wynika z badania Wave 8, przygotowanego przez dom mediowy UM (Universal McCann).

Tegoroczne badanie pokazuje wyraźny trend w komunikacji, świadczący o dojrzewaniu polskich internautów: obecnie liczba regularnie utrzymywanych kontaktów za pomocą mediów społecznościowych nie odbiega znacząco od liczby kontaktów w świecie rzeczywistym.

Według wyników badania w Polsce social media często utożsamiane są z Facebookiem: z niego najczęściej korzysta 62,2 proc. ankietowanych. Na drugim miejscy znalazł się You Tube, wymieniany przez 39 proc. badanych. Tu widać wyraźny spadek w stosunku do poprzedniej edycji badania, co może być efektem działań Facebooka w obszarze wideo. Wzrasta za to siła mniejszych platform takich jak: Instagram (3,8 proc.), Pinterest (1,7 proc.) czy Snapchat (2,2 proc.). Wciąż jednak wykorzystywane są przez niewielką grupę polskich internautów (Snapchat: 2,18 proc., Instagram: 3,78 proc.) i zdecydowanie popularniejsze są w młodszych grupach wiekowych (16-24 lata). Na świecie częstotliwość korzystania z nich jest 2-3 razy większa niż w Polsce.

W tegorocznej edycji badania Wave skupiono się przede wszystkim na tym, jakie treści udostępniane przez marki są szczególnie wartościowe dla użytkowników, jakimi treściami internauci się dzielą, za pomocą jakich narzędzi i jak często to robią. Okazuje się, że polscy internauci doceniają przede wszystkim treści użyteczne (wskazówki, jak coś zrobić), rzeczy, których nie wiedzieli wcześniej. Dzielą się przede treściami, które wyrażają ich punkt widzenia, są zabawne i pozwalają rozwijać pasje. Często są to treści o charakterze rozrywkowym, które pozwalają sprawiać na odbiorcach wrażenie kreatywnych albo takie, które pomagają zyskać uznanie i akceptację społeczną. Dzielą się też contentem, który postrzegają jako inspirujący lub użyteczny (np. DIY). Wyrażanie swojego zdania jest istotne, ale nie jest to kwestia priorytetowa.

Najpopularniejsze jest udostępnianie treści w serwisach społecznościowych, głównie na Facebooku. Na drugim miejscu znalazły się zdjęcia i filmy wideo, na trzecim treści zamieszczane na blogach. Rzadko polscy internauci dzielą się treściami znalezionymi w serwisach mikroblogowych (Twitter). Wynika to jednak z niskiej popularności tego serwisu w Polsce, a nie z zamieszczanych tam treści.

Badania przeprowadzane są na reprezentatywnej próbie respondentów w wieku od 16 do 54 lat będących aktywnymi użytkownikami internetu (korzystający z  tego medium codziennie lub prawie codziennie). Uczestnicy badania samodzielnie wypełniają ankiety dostarczone za pomocą Intuition – systemu badawczego UM. Zebrane informacje opierają się na danych ilościowych. Na każdym z  rynków, w każdej fali badania bierze udział minimum 500 respondentów. W edycji Wave 8, przeprowadzonej w listopadzie 2014 przebadano 50021 respondentów z 65 krajów świata, co przekłada się na reprezentatywną grupę 1,3 mld aktywnych użytkowników internetu w wieku 16-54. Zaprezentowane w raporcie dane dotyczą wyłącznie polskiego rynku.

Pełny raport

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj