W 2015 roku konsumpcja mediów wzrośnie o 1,4 proc. Ludzie spędzą średnio 492 minuty dziennie, korzystając z mediów – wynika z przygotowanego przez ZenithOptimedia raportu „Media Consumption Forecasts 2015”.
Jak wynika z badania, w Polsce konsumpcja mediów ma rosnąć – nawet jeśli pod uwagę nie jest brany internet, bo nie obejmuje go monitoring w naszym kraju. Według prognozy w 2017 roku czas poświęcany na kontakt z mediami ma wynieść 618 minut dziennie. W przypadku prasy i radia konsumpcja utrzymuje się mniej więcej stałym poziomie, a czas oglądania telewizji rośnie szybciej niż spada czas czytania czasopism. Czas przeznaczany na prasę wynosi średnio około 42 minut dziennie. Radio z kolei jest zwykle tłem codziennych czynności: słuchamy go dziennie średnio blisko 270 minut. Między 7:00 a 16:00 jego zasięg przekracza 25 proc. Na oglądanie telewizji Polacy najwięcej czasu poświęcają w zimie – średnio 296 minut dziennie w styczniu. W lipcu czas ten skraca się nawet do 223 minut dziennie.
Telewizja pozostaje najpopularniejszym medium na całym świecie: w 2014 roku oglądano ją średnio przez 183,9 minut dziennie. Na drugim miejscu znalazł się internet, z którego konsumenci na całym świecie korzystają średnio 109,5 minuty dziennie.
Globalnie średni czas przeznaczany na konsumpcję mediów wzrósł z 461,8 minut dziennie w 2010 roku do 485,3 minut dziennie w 2014 roku. W tym okresie czas poświęcany na korzystaniu z Internetu niemal się podwoił: ze średnio 59,6 minut wzrósł do 109,5 minut dziennie. Jednocześnie, czas przeznaczony na konsumpcję bardziej tradycyjnych mediów zmniejszył się z 402,2 minut do 375,8 minut dziennie. Z prognozy ZenithOptimedia wynika, że między 2014 a 2017 rokiem średni czas spędzony na konsumpcji mediów na świecie będzie rósł średnio o 1,4 proc. rocznie i w 2017 roku wyniesie 506 minut dziennie. Czas spędzany na korzystaniu z internetu będzie rósł o 9,8 proc. rocznie i wyniesie 144,8 minut dziennie w 2017 roku. W latach 2014–2017 spodziewane są natomiast spadki konsumpcji prasy. Czas poświęcany na czytanie dzienników będzie zmniejszał się średnio o 4,7 proc. rocznie, czasopism – o 4,4 proc., a czas spędzany na oglądaniu telewizji zmaleje o 1,6 proc. rocznie.
Analiza dotyczy 65 krajów z całego świata – w tym Polski. W zależności od dostępności danych w poszczególnych krajach, raport obejmuje informacje dotyczące czasu poświęcanego na czytanie dzienników i magazynów, oglądanie telewizji, słuchanie radia, oglądanie filmów w kinie, korzystanie z Internetu oraz kontakt z reklamą zewnętrzną w czasie spędzanym poza domem. (mb)