Nie ma lepszego czasu na prognozowanie niż początek roku. Ten rok jest szczególny – za nami CES, zewsząd atakują nas newsy o nowościach produktowych, do Polski zawitał Netflix. W świecie nowych technologii dużo się dzieje. To oczywiście idealna sytuacja dla mediów branżowych, które mogą jeździć, oglądać, testować, opisywać. Ale tematy technologiczne przebijają się coraz częściej do szerokozasięgowych mediów, które choć nadal preferują tematy polityczno-społeczne czy ekonomiczne, dostrzegają rosnącą rolę technologii. Jakie tematy technologiczne mają szansę w 2016 częściej zagościć w polskich mediach?
1. Gaming i e-sport – (oficjalny) polski towar eksportowy
To był doskonały rok dla polskiej branży gier wideo. Więcej – to kolejny dobry rok. Wśród gier bank ponownie rozbił Wiedźmin 3 od CD Projekt RED i Dying Light Techlandu. Kwitnie też polski e-sport – Intel Extreme Masters 2015 pobił kolejne rekordy frekwencji i ponownie w tym roku zagości w katowickim Spodku. Branża zresztą puchnie w ogromnym tempie – kilka dni temu Activision Blizzard kupił MLG za bagatela 46 mln dolarów. Takie liczby działają na wyobraźnię – zwłaszcza dziennikarzy, którzy tematy gamingowe traktowali z przymrużeniem oka. I w taki sposób powinno się je prezentować – znaleźć odpowiedni kontekst, który trafi do szerokiego odbiorcy. Tak jak nam udało się podczas premiery Lords of the Fallen.
2. Polskie firmy technologiczne wypływają na szerokie wody i zarabiają duże pieniądze
Świat podbijają drukarki Zortraxa – zyski firmy w 2014 roku wzrosły o bagatela 963 proc. Myślę, że polskie firmy technologiczne pozbyły się wszelkich kompleksów i coraz śmielej atakują największe globalne rynki. Pytanie tylko, kto następny zrobi coś spektakularnego. Może będą to beacony (Estimote, Ifinity lub Kontakt.io), UXPin? Za wszystkich trzymam kciuki!
3. VR wchodzi na salony
O ile drony można uznać za hit 2015 roku, to gogle VR mogą być tegorocznym objawieniem. Produkują je najwięksi (Facebook, Google), używać chce ich każdy. Na razie to sprzęt kojarzony przede wszystkim z rozrywką, ale technologia VR jest już wykorzystywana w medycynie czy szeroko pojętym biznesie. Ceny sprzętu, choć na razie zaporowe, będą spadać. Tematyka VR swoje medialne złote lata ma jednak przed sobą, a moim zdaniem szeroko zasięgowe media odegrają główną rolę w popularyzacji tego typu rozwiązań. Coraz śmielej na rynku rozpycha się też wideo 360. Oba trendy doskonale widać na tegorocznych targach CES.
4. Wearables dla każdego
To, co rok temu było gadżetem, staje się urządzeniem tak naturalnym jak smartfon. Co prawda urządzenia wearables nie podbiją raczej największych mediów, bo czysta komunikacja produktowa nie jest dla nich tak bardzo atrakcyjna, ale myślę, że coraz częściej będziemy oglądać reklamy inteligentnych zegarków w telewizji i prasie. Przybędzie producentów, spadną ceny, wzrośnie funkcjonalność tego typu urządzeń.
5. Długo oczekiwane usługi wchodzą do Polski
Choć nie mamy jeszcze połowy stycznia z dwóch chyba najbardziej oczekiwanych w 2015 roku graczy – Netflixa i Amazona – jeden już pojawił się w Polsce. Netflix wyskoczył jak filip z konopi i od razu wzbudził ogromny szum w większości nie tylko technologicznych mediów. Teraz wszyscy czekają na Amazon. Co roku doganiamy inne rynki – korzystamy już z dobrodziejstw Spotify czy Ubera. Pytanie, kto będzie następny.
6. Pogoń prawodawstwa za nowoczesnymi technologiami
Ostatnio hitem internetu był filmik, w którym telewizyjny dron spada kilkadziesiąt centymetrów za narciarzem zjeżdżającym po stoku (na szczęście cała sytuacja skończyła się dobrze). Takie wydarzenia zawsze generują dyskusję na temat prawnych regulacji dotyczących stosowania nowych technologii. Mamy świadomość, że krajowe prawodawstwo nie nadąża za rozwojem technologicznym. A jest co regulować – chociażby wspomniane wcześniej loty dronów.
Żyjemy w ciekawych czasach – zwłaszcza, jeśli spojrzymy na to, jak szybko pojawiają się w nich technologiczne nowości, których coraz więcej pojawia się w naszym codziennym życiu. Mam nadzieję, że za rok o podobnej porze będę miał jeszcze więcej, jeszcze ciekawszych tematów do opisania.
Krzysztof Rygiel, Technology Practice Associate w Hill+Knowlton Strategies