W tym miesiącu dominowały tematy polityczne związane ze zmianami wprowadzanymi przez rząd PiS. Na fotelu lidera rankingu „Najbardziej opiniotwórczych mediów” znalazła się Rzeczpospolita, wyprzedzając Gazetę Wyborczą oraz telewizję TVN24 – wynika z najnowszego raportu Instytutu Monitorowania Mediów. Kolejne miejsca zajęła TV Republika oraz Radio ZET. W mediach często poruszane były kwestie związane z Trybunałem Konstytucyjnym, nocna akcja MON czy Program „Rodzina 500 plus”. Szeroko komentowano marsze Komitetu Obrony Demokracji oraz informacje o zakończeniu programu In vitro.
Prasa
Na pierwszym miejscu wśród najczęściej cytowanych tytułów prasowych znalazł się dziennik Rzeczpospolita, wyprzedzając Gazetę Wyborczą oraz Dziennik Gazeta Prawna.
Wśród tygodników dominował Wprost, za sprawą publikacji sondażu na temat sprzedaży najdroższych nieruchomości. Na kolejnych miejscach znalazła się Polityka oraz Newsweek.
Forbes ponownie został liderem w kategorii miesięczników, pokonując magazyn Playboy oraz Twój Styl.
Telewizja
Najbardziej opiniotwórczą stacją telewizyjną ponownie został TVN24, wyprzedzając TV Republika oraz TVN. Telewizja Republika zawdzięcza swoją wysoką pozycję wywiadowi z prezesem PiS – Jarosławem Kaczyńskim.
Radio
Stacje RMF FM oraz Radio ZET ex aequo uplasowały się na pierwszym miejscu w grudniowym rankingu, pokonując Radio Maryja. Liderzy rankingu znacząco wyprzedzili konkurencję w związku z licznymi komentarzami polityków na antenach obu stacji, w odniesieniu do Trybunału Konstytucyjnego. Natomiast Radio Maryja uplasowało się na trzecim miejscu w rankingu, w związku z wywiadem na antenie stacji z Jarosławem Kaczyńskim.
Portale internetowe
Najpopularniejszym portalem w tym miesiącu został portal onet.pl, przesuwając na kolejne pozycje wpolityce.pl oraz sportowefakty.pl.
Media ekonomiczne
Liderem najczęściej cytowanych mediów ekonomicznych ponownie został Dziennik Gazeta Prawna, wyprzedzając Puls Biznesu oraz Forbes.
Media regionalne
Radio Szczecin zostało liderem rankingu najczęściej cytowanych mediów regionalnych, wyprzedzając Radio Kraków oraz Radio Puls.
Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła („Instytut Monitorowania Mediów”) w artykule oraz przy każdej grafice.
Badanie przeprowadzono na podstawie 4 379 przekazów z mediów (wycinków prasowych, programów radiowych i telewizyjnych) z okresu 1 do 31 grudnia 2015 r. Dziennikarze odnosili się do wiadomości z łamów innych mediów 4 411 razy (2 731 razy w prasie, 907 w telewizji i 773 w radio).
Analiza obejmuje ponad 1000 gazet i czasopism oraz stacje telewizyjne (TVP1, TVP2, TVP3, TVP Kraków, TVP Sport, TVPinfo, TVN, TVN24, TVN Biznes i Świat, TVN TURBO, TVN Meteo, POLSAT, Polsat News, Polsat Sport, TV4, Canal+, TV Trwam, TV Puls) i wybrane programy w rozgłośniach radiowych (PR1, PR3, PR4, Radio Dla Ciebie / RDC, Radio Maryja, Muzo.fm, Radio RMF FM, Radio Zet, Radio TOK FM, Radio Gdańsk, Radio Katowice, Radio Kielce, Radio Merkury, Radio Szczecin, Radio Wrocław, Radio Lublin).
Badanie wykonano na podstawie materiałów z monitoringu prasy, radio i telewizji, w których pojawiały się nazwy mediów:
• prasowych,
• portali internetowych,
• stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów.
UWAGA: Badanie nie obejmuje cytowań, opublikowanych w internecie. Natomiast pod uwagę brane są cytowania mediów internetowych, jeśli pojawiły się one w prasie, radio bądź w telewizji.