Pokolenie Y to prawie 9 milionów Polaków. Millenialsi wkraczają na rynek pracy – co jest wyzwaniem nie tylko dla pracodawców, ale również dla nich samych. Mówi o tym raport z badania „Młodzi na rynku pracy” przeprowadzony przez SW Research Agencja Badań Rynku i Opinii.
„Profesjonalny proces adaptacyjny to marzenie ankietowanych studentów. Ich gotowość do uczenia się i poznawania organizacji na starcie kariery zawodowej, przy wsparciu specjalistów, jest bardzo dobrą prognozą dla firm otwartych na inwestycję w młodych pracowników” – podkreśla Anna Sarowska-Gierasimowicz, Careers Compass.
Dzisiejszą młodzież wyróżnia to, że jest wykształcona, zna języki obce i doświadczenie zdobywa już w trakcie studiów. Nie pozwala to jej jednak uniknąć obaw związanych z podjęciem pracy.
Badanie wykazało, że młodzi ludzie nie czują się przygotowani do wejścia na rynek pracy. Obawiają się przede wszystkim momentu ukończenia studiów. Taką deklarację złożyło 38 proc. respondentów. 35 proc. uważa, że samodzielnie nie poradzi sobie ze swoimi wątpliwościami. Nie wszystkim jednak towarzyszy strach. 13 proc. badanych bowiem wyraziło pewność co do dalszej drogi zawodowego rozwoju.
11 proc. ankietowanych liczy na wsparcie z zewnątrz na początku swojej drogi zawodowej. Z badania wynika, że 70 proc. respondentów chce uczyć się od innych, oczekuje także przyjaznego otoczenia i swobodnej atmosfery w pracy. Niewiele mniej osób, bo 67 proc, przyznaje, że potrzebuje czasu, by się wdrożyć, zaadaptować do nowej sytuacji. Niecałe 60 proc. oczekuje docenienia za dobrze wykonaną pracę.
Nie jest jednak aż tak źle. Zagubieniu i potrzebie wsparcia towarzyszy również wiara we własny potencjał i osobiste możliwości – o czym wspomina 84 proc. ankietowanych. W poczuciu gotowości do pracy pomaga również znajomość branży, w której chce się pracować – tak deklaruje 68 proc. respondentów. Inni – 60 proc. badanych – wskazują na doświadczenie w postaci odbytych staży i praktyk jako czynnik dodający im pewności siebie na etapie rozpoczynania kariery zawodowej. Ponad połowa ankietowanych – 55 proc. – podkreśla, że to doskonała znajomość przynajmniej jednego obcego języka świadczy o przygotowaniu do podjęcia pracy. Prawie co piąty absolwent chciałby skorzystać z mżliwości współpracy z mentorami.
Większości ankietowanych – 60 proc. – wejście na rynek pracy kojarzy się z niezależnością finansową. Niecałe 49 proc. myśląc do rozpoczęciu pracy, czuje strach. Wykonywanie zawodu jako szansę na wykorzystanie własnego potencjału traktuje zaś 44 proc. ankietowanych.
70 proc. osób zapytanych o to, kiedy praca będzie spełnieniem ich marzeń, odpowiada: wtedy, gdy „będę mieć poczucie satysfakcji i stabilności, a jednocześnie będę mógł/mogła skupić się na życiu osobistym”. Najważniejszą kwestią dla 62 proc. ankietowanych jest zaś możliwość wykorzystywania swojego potencjału. 55 proc. zwraca natomiast przy tym uwagę na łączenie dobrych zarobków z mozliwością realizacji własnej pasji.
Na początkowym etapie pracy, młodym ludziom pomóc mogą ich przełożeni. „Z mojego doświadczenia managera, trenera i konsultanta mogę z pełnym przekonaniem powiedzieć, że duża odpowiedzialność spoczywa na pracodawcach. To oni mają pokazać młodym pracownikom, jak wykorzystać swoje mocne strony i rozwijać się w ramach organizacji, czego oczekuje się od nowych członków zespołu, ale i co mogą otrzymać w zamian. I oczywiście, nie każdy młody będzie spełniać nasze oczekiwania, pewne postawy mogą budzić naszą niezgodę, ale tak jest z każdym pokoleniem a efektywność pracowników można przewidzieć, badając wcześniej ich kompetencje miękkie, wartości, które stoją za ich decyzjami” – mówi Anna Sarnacka-Smith, trener biznesu, konsultant DISC w EFFECTIVENESS.
Młodzi ludzie uważają, że udział w zajęciach przygotuje ich do zawodu. Odpowiedzialność za to kierują zatem na uczelnię – tak zadeklarowało 64 proc. ankietowanych. Inni wspominają o nauce języków obcych czy udziale w praktykach i stażach. Tego zdania jest kolejno: 58 proc. i 45 proc. uczestników badania. Z raportu wynika, że millenialsi boją się nie tylko startu, ale również pierwszej zawodowej porażki. Niecałe 70 proc. respondentów uważa, że błędna decyzja wywoła u nich poczucie rozczarowania i frustracji. 60 proc. odczuje spadek wiary we własne możliwości. Niecałe 40 proc. dostrzega problem w tym, że w ich branży rynek jest nasycony specjalistami i zabraknie dla nich miejsca. Pokolenie Y ma również pomysły na poprawę sytuacji. 71 proc. ankietowanych za konieczne uważa wprowadzenie większej liczby staży i praktyk. O potrzebie zmian w programie nauczania wspomina zaś 68 proc. Za efektywniejszymi kampaniami informacyjnymi w szkołach wyższych opowiada się natomiast 39 proc.
Jakie trendy ujawniło badanie? Młodzi – 58 proc. – oczekują wsparcia ze strony ekspertów z branży i praktyków z dużym doświadczeniem. 27 proc. ankietowanych liczy zaś na rekomendacje nauczycieli i wykładowców z macierzystej uczelni. „Choć w kwestiach związanych z konsumpcją młodzi chętnie polegają na rekomendacjach najbliższych – rodziny, przyjaciół, partnerów, to na polu kariery zawodowej wolą zasięgnąć opinii doświadczonych ekspertów. Wkrótce na znaczeniu może zyskać wsparcie coachów i mentorów – ten obszar doradztwa staje się coraz popularniejszy wśród młodych absolwentów” – dodaje Anna Dostatnia z Odyseja PR.
Badanie zostało przeprowadzone przez SW Research Agencja Badań Rynku i Opinii od grudnia 2015 do stycznia 2016 roku. Udział w nim wzięło 300 studentów różnych kierunków Uniwersytetu Wrocławskiego, którzy odpowiedzi udzielali w formie indywidualnych wywiadów online (CAWI) na autorskim oprogramowaniu Ankieteo.pl
Inicjatorami badania byli zaś: EFFECTIVENESS, Careers Compass, Odyseja Public Relations, Biuro Karier Uniwersytetu Wrocławskiego. (ak)