Jak podaje resort finansów, w 2016 roku polskie samorządy na działania promocyjne wydały 666,6 mln zł. Jak te środki zostały rozdysponowane w poszczególnych województwach i miastach – czytamy w raporcie serwisu MarketingMiejsca.com.pl.
Analizie poddano ponad 70 samorządowych budżetów promocyjnych. Raport autorstwa Roberta Stępowskiego przedstawia 30 case study działań promocyjnych zrealizowanych w latach 2016-2017.
Jak wynika z zestawienia, większość województw obniżyła swoje wydatki promocyjne w 2016 roku. Około 40 proc. regionów planuje zmniejszyć wydatki na promocję także w roku 2017. Trudno jednak o podobnym, wyraźnym trendzie mówić w przypadku miast. Niektóre zwiększają swoje budżety na promocję, inne z kolei dokonują znacznych oszczędności w tym zakresie.
Z województw najwięcej na promocję w 2016 roku wydały: wielkopolskie (7,5 mln zł), śląskie (6,6 mln zł) i małopolskie (6 mln zł).
W przypadku województwa wielkopolskiego do budżetu należy dodać składkę członkowska do Wielkopolskiej Organizacji Turystycznej: 1,4 mln zł.
Województwo śląskie przeznaczyło z kolei 6,6 mln zł na promocję w 2016 roku, dodatkowo 650 tys. zł dla ŚOT (Śląska Organizacja Turystyczna – przyp.red), która realizuje działania z zakresu promocji turystycznej regionu.
Jak w zestawieniu wypadają miasta? Najwięcej na promocję przeznaczyły: Katowice, Łódź, Warszawa i Toruń.
Stolica Polski w ubiegłym roku przeznaczyła na promocję 13,6 mln zł. Środki te rozdysponowano na wystawy, targi, imprezy multimedialne, reklamę w mediach, zakup materiałów promocyjnych oraz zarządzanie marką miasta Warszawy. Na promocję zagraniczną z kolei wydano 1,5 mln złotych. Zaplanowany budżet na promocję w 2017 roku to 23,7 mln zł
W przypadku Łodzi budżet na promocję w 2016 roku wyniósł 16,1 mln zł (w tym dotacja dla Łódzkiego Centrum Wydarzeń – 11,3 mln zł).
Najważniejsze działania promocyjne zrealizowane w 2016 roku to Międzynarodowy Festiwal Designu Łódź Design Festival, promocja podczas imprez targowych MTŁ, World Communication Forum w Łodzi. Miasto planuje w tym roku wydać na promocję 14,8 mln zł (w tym dotacja dla ŁCW – 11,9 mln zł)
Stolica województwa śląskiego w minionym roku przeznaczyła na promocję 17,5 mln zł. Pieniądze te pomogły zrealizować finały Intel Extreme Masters, Konferencję Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych i Europejski Kongres Gospodarczy. Zaplanowany budżet na promocję w 2017 roku to 17,8 mln zł.
Toruń wydał na promocję w 2016 roku 13,2 mln zł. Najważniejsze działania zrealizowane w 2016 roku to promocja walorów turystycznych miasta, kreowanie wizerunku miasta jako miejsca atrakcyjnego turystycznie (udział w targach), usługi i gadżety promocyjne, organizacja imprez promocyjnych i promocja miasta w kontaktach zewnętrznych, targach. W 2017 władze Torunia planują przeznaczyć 15,4 mln zł na promocję.
Cały raport jest dostępny tutaj. (mw)