Agencja Procontent Communication przygotowała raport zatytułowany „Czy Polak ufa swojemu pracodawcy?”. Z przeprowadzonego badania wynika, że 52 proc. ankietowanych darzy zaufaniem swoich szefów, a 17 proc. im nie ufa. 31 proc. pytanych osób nie pracuje lub nie ma pracodawcy.
Osoby, które nie ufają swoim przełożonym, jako powody podawały najczęściej: brak informacji lub informacje przekazywane zbyt rzadko – 48 proc., to, że zarząd i kierownictwo manipulują informacjami i nie mówią całej prawdy – 41 proc. oraz fakt, iż przekazywane przez pracodawcę informacje są niezgodne z prawdą – 26 proc.
Z badania wynika, że zaufanie do pracodawców rośnie wraz z wykształceniem i spada wraz z wiekiem. Wśród osób z wykształceniem zawodowym swojemu szefowi ufa jedynie 38 proc. badanych, a wśród tych z wykształceniem wyższym blisko 60 proc. respondentów. Przełożonym częściej ufają też osoby młode, w wieku 25-34 lata – 60 proc., niż te po 50 roku życia – 50 proc.
„Jak pokazują ostatnie badania, starania firm w zakresie employer brandingu i komunikacji wewnętrznej zaczynają przynosić efekty. Obecnie ok. 10 proc. więcej Polaków ufa swoim pracodawcom niż w roku 2013. Niestety, nadal firmy często z biegiem lat tracą zaufanie swoich pracowników. Nasze najnowsze badania pokazują, że pracodawcy cieszą się dużym zaufaniem wśród osób w wieku 25-34 lata, natomiast wśród pracowników w wieku powyżej 35 lat zaufanie do pracodawców gwałtowanie spada. Takie wyniki mogą wskazywać, że firmy dopasowując się do wyzwań millenialsów i pokoleń wchodzących na rynek pracy niekiedy zapominają o kierowaniu swoich komunikatów do pracowników z dłuższym stażem” – mówi Iwona Kubicz, prezes Procontent Communication.
Bardziej podejrzliwe w stosunku do swoich pracodawców są kobiety. 49 proc. badanych Polek i 55 proc. Polaków ufa swoim przełożonym. „Ważne jest, aby w programach komunikacji wewnętrznej bardziej angażować kobiety, ponieważ to może okazać się kluczowe w zbudowaniu wizerunku pracodawcy godnego zaufania” – dodaje Iwona Kubicz.
Badanie zostało zrealizowane przez ośrodek badania opinii publicznej SW Research na reprezentatywnej próbie Polaków.
Więcej na temat wpisów w social mediach dotyczących pracy można przeczytać w raportach Instytutu Monitorowania Mediów:
– narzekanie na pracę na Twitterze
(pk)