109 dziennikarzy z redakcji o różnym profilu podzieliło się z agencją d*fusion swoimi preferencjami co do wykorzystywania dobrodziejstw technologii w codziennej pracy. Dzięki tym odpowiedziom PR-owcy mogą lepiej poznać zwyczaje redaktorów, a przez to – zwiększyć swoje szanse na dotarcie do nich z własnym komunikatem.
Jednym z podstawowych narzędzi dziennikarza jest telefon. Nie zapominaj o tym, organizując wydarzenia
Oprócz dzwonienia, dziennikarze wykorzystują swoje telefony do wielu innych czynności. Zdecydowana większość dzięki nim konsumuje inne media (research: 76 proc., czytanie tekstów: prawie 69 proc.). Wielu redaktorów używa ich też do typowo technicznych zajęć – robienia zdjęć z wydarzeń (ponad 72 proc.) czy nagrywania wywiadów (ponad 51 proc.) i wideo (ponad 38 proc.).
Warto więc wyjść naprzeciw potrzebom dziennikarzy i ich narzędziom. Zdjęcia i filmy z konferencji – i tak często robione telefonem – będą wyglądać lepiej, jeśli zorganizujesz wydarzenie w dobrze oświetlonym pomieszczeniu. W przypadku wywiadów warto proponować miejsca ciche, z którymi mikrofon w każdym smartfonie sobie poradzi.
Bądź szybki w reakcji na zapytania mediów – szanuj ich czas i pamiętaj, że dzisiejszy news następnego dnia może już być nieinteresujący
Niemalże 90 proc. badanych dziennikarzy stwierdziło, że telefon komórkowy podniósł efektywność ich pracy. Większość wskazywała, że dzięki smartfonom mogą nie tylko być nieustannie dostępni (88 proc. badanych), lecz także bardzo szybko weryfikować informacje.
Nawet jeśli dzięki telefonom redaktorzy mają więcej czasu, wydaje się też, że znacznie bardziej go cenią. Jeśli więc dziennikarz zdecyduje się zadać Ci pytanie, staraj się, by nie zwlekać z odpowiedzią. „Jutro” może być już za późno, a newsy bardzo szybko stają się przestarzałe.
Mobilność to styl życia i pracy. Bądź gotowy na kontakt z redaktorem, również „po godzinach”
Badanie d*fusion pokazuje, że zaledwie 23 proc. badanych wykonuje swoją pracę wyłącznie w redakcji. Smartfony, tablety, laptopy – coraz lżejsze urządzenia umożliwiają przenoszenie biura do innych miejsc, takich jak kawiarnia, dom czy… komunikacja miejska. Prawie 17 proc. dziennikarzy napisało jakiś tekst w komunikacji miejskiej.
Mobilność i wcześniej wspomniana ciągła dostępność wpływa na zmianę godzin pracy. Jeśli zależy Ci na kontakcie z danym redaktorem, nie ignoruj każdego zapytania „po godzinach” – radzą eksperci z d*fusion.
Dbaj o intrygujący tytuł artykułu i krótki, celny lead (nie zapominając o interesującej i wartościowej treści)
Zdecydowana większość badanych (ponad 70 proc.) często wykorzystuje smartfon do czytania najnowszych informacji – wynika z raportu. Spora grupa dziennikarzy robi to jednak pobieżnie, zapoznając się tylko z nagłówkami i pierwszymi zdaniami wiadomości.
Badanie d*fusion potwierdza, jak ważne są tytuły i leady redagowanych przez PR-owców informacji prasowych. Muszą jednak nie tylko szybko zachęcić do przeczytania całości, lecz także dobrze wyświetlać się na smartfonach.
Z drugiej strony – dziennikarze nie czytają przecież wyłącznie krótkich tekstów. Wręcz przeciwnie, 75 proc. ankietowanych stwierdziło, że długość artykułu nie ma znaczenia, jeśli treść wyda im się interesująca. Krótkie formy (Twitter) woli niespełna 18 proc. redaktorów.
Śledź działania dziennikarzy w social mediach, głównie na Twitterze
„Dzisiaj szybciej dotrzemy do redaktora poprzez Twittera, przeprowadzimy wywiad przez Skype’a oraz przedstawimy komentarz w okienku Facebook Messengera” – przekonuje Łukasz Malczewski, dyrektor zarządzający d*fusion communication. Tweety są swoistym branżowym środkiem komunikacji, który umożliwia wyrażanie opinii i dialog. Dzięki nim nie tylko skontaktujesz się z dziennikarzem, lecz także poznasz jego zainteresowania.
W social mediach z dziennikarzem? Zachowaj czujność
Internetowe rozmowy z dziennikarzami to jednak spora odpowiedzialność – przestrzegają autorzy badania. „Media społecznościowe wymagają otwartej i przejrzystej komunikacji, dlatego tak istotna jest odpowiedzialność za słowo i umiejętność reagowania na zapytania dosłownie »na żywo«, tym bardziej w sytuacjach kryzysowych” – zauważa Malczewski z d*fusion.
Bądź otwarty na dialog, również ten za pośrednictwem Skype’a i komunikatorów internetowych
41 proc. dziennikarzy przeprowadziło kiedyś wywiad przez komunikator internetowy. Prym wiedzie Skype (ponad 50 proc.), choć inne (Facebook Messenger, Google Hangouts – łącznie ponad 41 proc.) depczą mu po piętach. Wyniki badania d*fusion przypominają, że wywiad telefoniczny to już niejedyny sposób na rozmowę na odległość.
O badaniu „Mobile journalism”:
Agencja d*fusion poprosiła w maju 2017 roku 109 dziennikarzy o wypełnienie kwestionariuszy ankietowych z 14 pytaniami. Poszczególni redaktorzy pochodzili z redakcji technologicznych (44 proc.), gospodarczo-finansowych (15 proc.), ogólnych (11 proc.), sportowych (11 proc.), branżowych (7 proc.), lifestyle’owych (5 proc.), społeczno-politycznych (5 proc.), gospodarczo-finansowo-technologicznych, kulturalnych, turystyczno-lifestyle’owych i wnętrzarskich (wszystkie cztery – po 0,9 proc.). (mp)