czwartek, 26 grudnia, 2024
Strona głównaAktualnościCoraz mniej młodych osób chce obejmować kluczowe stanowiska menedżerskie

Coraz mniej młodych osób chce obejmować kluczowe stanowiska menedżerskie

Firma doradcza Deloitte opublikowała wyniki piątej edycji badania „Pierwsze kroki na rynku pracy”. Zostało ono przeprowadzone w 14 krajach Europy Środkowej (Albania, Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Estonia, Kosowo, Litwa, Łotwa, Polska, Rumunia, Serbia, Słowacja, Słowenia, Węgry) na próbie 5,8 tys. osób. W Polsce było to ponad 2,5 tys. respondentów, którzy kończą lub ukończyli uczelnie w dużych miastach, przede wszystkim na kierunkach ekonomicznych, technologicznych i prawniczych. Ich średnia wieku wyniosła 23,6 lat. Poniżej zaprezentowane są wyniki grupy badawczej z Polski.

Coraz mniej menedżerów, coraz więcej ekspertów

Z badania Deloitte wynika, że coraz mniej młodych osób deklaruje gotowość objęcia kluczowych stanowisk menedżerskich. Obecnie funkcje zarządcze w firmach chciałoby pełnić 24 proc. ankietowanych. W poprzedniej edycji badania, która została przeprowadzona w 2015 roku, w ten sposób odpowiedziało 28 proc. pytanych. Trend ten uzależniony jest od wieku. Im ktoś jest starszy (bliżej 30. roku życia), tym mniej chętny do awansowania i odpowiadania za zarządzanie na najwyższych szczeblach organizacji.

„Firmy we współpracy z odpowiednimi agendami rządowymi powinny niezwłocznie podjąć zdecydowane działania reformatorskie w systemie edukacji, który obecnie nie jest nastawiony na rozwój umiejętności przywódczych, a raczej na wyrównanie szans i umiejętności wszystkich uczniów do poziomu średniego. Bez liderów i liderek przyszłości dalszy dynamiczny rozwój gospodarczy nie będzie możliwy” – twierdzi Michał Olbrychowski, dyrektor i lider zespołu ds. zarządzania kapitałem ludzkim w Deloitte.

Młodzi ludzie woleliby zostać ekspertami w wybranych przez siebie dziedzinach. Takiej odpowiedzi udzieliło 46 proc. badanych, co stanowi wzrost o 2 punkty procentowe w porównaniu do poprzedniej edycji badania – czytamy w materiale prasowym na temat raportu. O tyle samo zwiększyło się też zainteresowanie wszechstronnym rozwojem i zdobywaniem zróżnicowanego doświadczenia – obecnie 16 proc. młodych osób chciałoby rozwijać się w wielu dziedzinach.

Wciąż najwięcej osób chce pracować „na etacie”

Młodzi ludzie coraz częściej wyrażają zainteresowanie pracą „na swoim”, ale mimo tego nadal większość z nich wybrałaby pracę „na etacie”. 51 proc. badanych chciałoby pracować „u kogoś”. Jest to jednak o 7 pp. mniej niż w poprzedniej edycji raportu.

Przedsiębiorcami chce zostać 13 proc ankietowanych (o 2 pp. więcej niż w 2015 roku). Z kolei 36 proc. pytanych osób nie wie jeszcze, w jakiej firmie chciałoby pracować (o 5 pp. więcej niż w 2015 roku).

Priorytety millenialsów

Dla pokolenia Y priorytetem jest elastyczny czas pracy. Więcej osób wolałoby pracować w biurze, ale w wybranych godzinach, niż w różnych lokalizacjach, ale w sztywnym wymiarze czasowym. Niemal połowa badanych (48 proc.) twierdzi, że praca nie powinna zmuszać ich do rezygnowania z innych rzeczy w swoim życiu. 32 proc. pytanych chciałoby, aby pozostawiała im więcej czasu wolnego na różnego rodzaju aktywności czy odpoczynek (to o 4 pp. więcej niż w 2015 roku). Z kolei tylko 23 proc. ankietowanych powiedziało, że byliby gotowi do dużych poświęceń dla swojej pracy. W 2015 roku takiej odpowiedzi udzieliło 31 proc. osób.

Ile chcą zarabiać młodzi Polacy?

Jak wynika z badania, kwotą, jaką chcieliby zarabiać millenialsi w Polsce, jest średnio 812 euro netto, czyli ok 3400 zł według kursu na koniec 2017 roku. Niższe oczekiwania finansowe mieli tylko młodzi ludzie mieszkający w Rumunii, Kosowie i Albanii. Z kolei najwięcej chcieliby zarabiać Łotysze – 1591 euro – i Estończycy – 1399 euro.

Czytaj też: Większe wymagania, ale też większa otwartość. Jak millenialsi rozmawiają o wynagrodzeniach

Powodem, dla którego przedstawiciele pokolenia Y najczęściej decydują się na zmianę pracy, są właśnie pieniądze. Inne czynniki, które skłaniają millenialsów do szukania nowego pracodawcy, to poczucie stresu oraz niezaspokojenie potrzeby samorozwoju. Mniej istotne niż w 2015 roku są natomiast lokalizacja czy pewność zatrudnienia.

Pełny raport z badania Deloitte jest dostępny na stronie. (pp)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj