W marcu 2018 roku pierwsze miejsce wśród najbardziej opiniotwórczych mediów zajęło RMF FM. Na kolejnych miejscach są TVN24 i TVN – wynika z najnowszego raportu IMM „Najbardziej opiniotwórcze media”. Na czwartym i piątym miejscu uplasowały się Rzeczpospolita oraz Onet.pl. W marcu największą uwagę dziennikarzy przykuła sprawa amerykańskich sankcji wobec polskich władz.
Prasa
Czołówkę najczęściej cytowanych tytułów prasowych otwiera dziennik Rzeczpospolita, wyprzedzając Gazetę Wyborczą oraz Super Express. Rzeczpospolita zawdzięcza swoją wysoką pozycję aktualnym informacjom na temat nowej ustawy o IPN.
Najczęściej cytowanym tygodnikiem był w marcu „Newsweek”. Na drugim miejscu znalazły się „Sieci Prawdy”, a trzecie miejsce przypadło tygodnikowi „Do Rzeczy”. Na tak wysokiej pozycji „Newsweek” pojawił się dzięki publikacji informacji o majątku Mateusza Morawieckiego.
„Forbes” był najczęściej cytowanym miesięcznikiem dzięki rankingowi najbogatszych Polaków. Drugie i trzecie miejsce przypadło kolejno miesięcznikom „Perspektywy” oraz „Twój Styl”.
Telewizja
Wśród stacji telewizyjnych najczęściej cytowano informacje z TVN24. TVN znalazła się na drugim miejscu, a na trzecim miejscu uplasowała się TVPinfo. TVN24 zawdzięcza pierwszą pozycję informacjom na temat najnowszego sondażu poparcia partii politycznych przeprowadzonego przez Kantar Millward Brown oraz dotyczących podjętej decyzji Komisji Etyki Poselskiej o ukaraniu upomnieniem Jarosława Kaczyńskiego.
Radio
RMF FM jest liderem cytowalności wśród stacji radiowych, wyprzedzając Radio ZET oraz PR1. Swoją pozycję zawdzięcza wypowiedzi Konrada Szymańskiego w kontekście wizyty w Warszawie kanclerz Niemiec Angeli Merkel.
Portale internetowe
Najczęściej cytowanym portalem internetowym w marcu został Onet.pl, za sprawą publikacji notatki na temat amerykańskich sankcji wobec polskich władz. Kolejne pozycje zajmują Wirtualna Polska oraz wPolityce.pl.
Media ekonomiczne
Dziennik Gazeta Prawna uplasował się na pierwszym miejscu wśród najczęściej cytowanych mediów ekonomicznych w Polsce dzięki wywiadowi z Andrzejem Dudą. Wyprzedził m.in. Puls Biznesu oraz „Forbes”.
Media regionalne
Wśród mediów regionalnych na pierwszym miejscu uplasowało się Radio Plus. Drugie miejsce zajęło Radio Gdańsk, a trzecie miejsce przypadło Gazecie Wrocławskiej. Radio Plus zawdzięcza swoją pozycję wypowiedzi Wojciecha Hermelińskiego o pracy urzędników wyborczych.
Autor: Anastasiia Kuzhda, Instytut Monitorowania Mediów
Badanie przeprowadzono na podstawie 27 115 przekazów z mediów (materiałów prasowych, programów radiowych, telewizyjnych i materiałów z portali internetowych) z okresu od 1 do 31 marca 2018 r. Dziennikarze odnosili się do wiadomości z łamów innych mediów 28 723 razy (21 272 razy w portalach internetowych, 3 910 w prasie, 2 660 w telewizji i 881 w radio).
Analiza obejmuje ponad 1000 gazet i czasopism, wybrane programy w stacjach telewizyjnych (TVP1, TVP2, TVPinfo, TVN, TVN24, TVN Biznes i Świat, TVN TURBO, POLSAT, Polsat News, Polsat News2) i rozgłośniach radiowych (PR1, PR3, PR4, RDC, Radio Maryja, Muzo.fm, Radio RMF FM, Radio Zet, Radio TOK FM) oraz portale internetowe, na których regularnie pojawiają się nowe treści, z wyłączeniem źródeł o charakterze agregatorów treści i agencji informacyjnych. Analiza nie obejmuje materiałów z social media i komentarzy umieszczanych pod artykułami w portalach internetowych.
Badanie wykonano na podstawie materiałów z monitoringu prasy, radio, telewizji i portali internetowych, w których pojawiały się nazwy mediów prasowych, portali internetowych, stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów.