Twitter zarabia coraz więcej, ale ma mniej użytkowników miesięcznie – wynika ze sprawozdania finansowego sieci społecznościowej za drugi kwartał 2018 roku. Przedstawiciele spółki przekonują, że zmniejszająca się liczba osób, które korzystają z Twittera każdego miesiąca, związana jest m.in. z próbami „uzdrawiania” platformy: usuwaniem botów i podejrzanych kont, a także zwalczaniem mowy nienawiści i obraźliwych treści.
Portal społecznościowy miał w drugim kwartale przychód w wysokości 711 miliona dol., czyli o 24 proc. więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Spółka zarabia pieniądze głównie na reklamach (601 mln dol.) oraz udzielaniu licencji na wykorzystywanie danych (109 mln dol.). Jej zysk netto wyniósł nieco ponad 100 mln dol., co oznacza, że platforma jest na plusie już trzeci kwartał.
Twitter wskazał też, że miesięcznie korzysta z niego mniej użytkowników – choć w pierwszym kwartale 2018 roku było ich 336 mln, to trzy miesiące później było ich milion mniej (335 mln). Wciąż jednak jest to rokroczny wzrost o 9 proc. W przypadku użytkowników aktywnych każdego dnia, platforma deklaruje rokroczny wzrost ich liczby o 11 proc., ale nie dzieli się dokładnymi danymi.
Przychód Twittera w drugim kwartale 2018 roku. Źródło: investor.twitterinc.com
Procentowe przyrosty w liczbie użytkowników Twittera aktywnych miesięcznie. Źródło: investor.twitterinc.com
Procentowe przyrosty w liczbie użytkowników Twittera aktywnych dziennie. Źródło: investor.twitterinc.com
Choć w wynikach Twittera można było znaleźć przekraczające oczekiwania wzrosty, to mniejsza niż kwartał wcześniej liczba użytkowników zmartwiła inwestorów – analizuje portal marketwatch.com, zwracając uwagę, że wartość akcji spółki zmalała o około 20 proc.
Źródło przytacza tłumaczenia Twittera, według którego spadek liczby użytkowników związany jest z kilkoma czynnikami: wysiłkami mającymi na celu „uzdrawianie” platformy, nieodnowieniem kontraktów na wysyłanie tweetów za pomocą SMS-ów, a także wejściem w życie europejskiego rozporządzenia o ochronie danych osobowych.
Część ekspertów uspokaja jednak, że od liczby użytkowników aktywnych miesięcznie ważniejsza jest liczba użytkowników aktywnych dziennie – czytamy. To ona świadczy o tym, że ludzie wracają na Twittera i korzystają z niego z zaangażowaniem. (mp)
Czytaj więcej: Twitter w I kwartale 2018 roku odnotował większy wzrost przychodów niż oczekiwano