3 października 2018 roku zainaugurowano kampanię „DEPRESJA. Rozumiesz – Pomagasz”, której pomysłodawcą jest Ministerstwo Zdrowia. Celem akcji jest edukacja w zakresie profilaktyki i wczesnego rozpoznawania symptomów choroby.
Kampania ma również walczyć ze stygmatyzacją osób chorujących na depresję, dostarczać rzetelnej wiedzy, a przede wszystkim uświadamiać, że depresja jest chorobą uleczalną i nie powoduje trwałego upośledzenia funkcjonowania.
Projekt MZ adresowany jest do całego społeczeństwa. Przede wszystkim jednak do trzech grup zwiększonego ryzyka: młodzieży w okresie dojrzewania, kobiet w okresie okołoporodowym oraz osób w podeszłym wieku. Akcja skierowana jest również do ich najbliższych.
Jednym z elementów kampanii jest strona internetowa wyleczdepresje.pl, na której znajdują się informacje o tym, czym jest depresja oraz gdzie można szukać pomocy. Materiały na stronie podzielono na trzy kategorie, odpowiednio dla każdej z grup zwiększonego ryzyka. W ramach akcji przygotowano również materiały edukacyjne – broszury, ulotki informacyjne, scenariusz lekcji – przeznaczone dla rodziców, pedagogów szkolnych, lekarzy oraz personelu domów opieki. Uruchomiono również stronę akcji na Facebooku.
W ramach podziału na grupy zwiększonego ryzyka powstały trzy półminutowe spoty. Przygotowano również trzy filmy (dostępne na stronie internetowej), w których osoby chorujące w przeszłości na depresję opowiadają o swoich doświadczeniach z perspektywy już zdrowej osoby.
Akcji będzie towarzyszyć kampania medialna. Do współpracy zaangażowano również influencerów – m.in. Adama Wawrzyńskiego prowadzącego na YouTubie kanał Fanggotten.
Działania potrwają do 2020 roku i są realizowane przez fundację Fabryka Komunikacji Społecznej. (bm)