W połowie października 2018 roku w Poznaniu rozpoczęła się miejska kampania antysmogowa „Nie rób siary. Daj oddychać!”. Akcja edukacyjna ma uświadamiać mieszkańcom, jakim zagrożeniem jest smog oraz jak mu zapobiegać.
„Celem kampanii jest zwrócenie uwagi na problem zanieczyszczenia powietrza. Nie każdy wie, co ma wpływ na powstawanie smogu oraz jakie negatywne skutki za sobą niesie. Edukacja to podstawa, wiele zależy bowiem od świadomości samych mieszkańców” – tłumaczy prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak.
Akcję rozpoczęto od wyświetlenia na kilkunastu budynkach w Poznaniu informacji o skutkach, które wywołuje smog – m.in. chorobach takich jak astma czy nadciśnienie. Kolejnym elementem kampanii było rozdawanie poznaniakom sadzonek bluszczu, które mają przypominać, jak ważna jest zieleń, która stanowi „naturalne płuca” całego miasta. Do roślin dołączano ulotki, z których mieszkańcy mogli dowiedzieć się, co zrobić, by poprawić jakość powietrza w mieście. W ramach akcji na przystankach pojawią się plakaty informujące o skutkach i utrudnieniach, które wywołuje smog. Kampania skierowana jest również do dzieci – dla nich zostanie zorganizowany konkurs plastyczny.
Prezydent Poznania przekonuje, że czyste powietrze jest priorytetem dla wszystkich – obecnych mieszkańców, ale również przyszłych pokoleń, dlatego potrzebna jest merytoryczna i konkretna rozmowa na ten temat, ale przede wszystkim podjęcie odpowiednich działań.
W ramach projektu stworzono stronę internetową czystypoznan.pl, gdzie znajdują się szczegółowe informacje na temat tego, czym jest smog, jaki wpływ ma na ludzi, środowisko i przestrzeń miejską. Na stronie zamieszczono również opis działań, które podejmuje miasto w walce ze smogiem, oraz wskazówki, dzięki którym mieszkańcy sami mogą zapobiegać temu zjawisku. Stworzono również ranking, w którym codziennie można zagłosować na dzielnicę w Poznaniu, która „robi największą siarę” – ma najbardziej zanieczyszczone powietrze. Informacje o zagrożeniach i sposobach walki ze smogiem będą również publikowane w mediach społecznościowych urzędu miasta.
Akcja wspierana jest również przez lokalne media. Przygotowanie kampanii, jej kreację i koordynację działań realizuje Kreatornia Design. (bm)