Co druga polska firma może przyjąć pracowników spoza Polski – wynika z raportu „Różnorodność kulturowa a wizerunek pracodawcy” przygotowanego przez Procontent Communication. Z badania wynika także, że zdaniem 20 proc. pracowników firma, w której pracują, nie jest gotowa na przyjęcie imigrantów, z kolei 30 proc. pytanych nie ma zdania na ten temat.
Spośród badanych pytanych o zatrudnianie obcokrajowców największy odsetek popiera przyjęcie do pracy obywateli Unii Europejskiej (takich jak Niemcy, Francuzi czy Hiszpanie) – prawie 60 proc., a tylko co dziesiąty ankietowany jest temu przeciwny. Respondenci najczęściej nie zgadzają się na przyjęcie pracowników z krajów arabskich – 46 proc. jest temu przeciwnych, a tylko co piąty to popiera. 29 proc. ankietowanych sprzeciwia się zatrudnianiu imigrantów z Azji, a co trzeci pytany jest za przyjęciem ich w firmie. Jeśli chodzi o zatrudnienie obywateli z krajów Europy Wschodniej, co czwarty z badanych jest przeciwny, a 40 proc. popiera ich zatrudnienie w Polsce.
Z przeprowadzonego badania wynika także, że ponad 17 proc. badanych w ciągu ostatnich trzech lat doświadczyło nieporozumienia ze swoim współpracownikiem z powodu różnic na tle kulturowym. Jednocześnie ponad 75 proc. respondentów odpowiedziało, że ich firmy nie prowadzą działań edukacyjnych na temat różnic kulturowych.
O badaniu:
Badanie zostało zrealizowane w dniach 30.10-31.10.2018 metodą wywiadów online (CAWI) na panelu internetowym SW Panel. W ramach badania przeprowadzono 1012 ankiet z pracownikami firm zatrudniających powyżej 50 pracowników. (bm)