Rada Etyki Public Relations opublikowała oświadczenie, w którym krytykuje zjawisko zacierania się różnic między PR-em a innymi, odrębnymi działami komunikacji rynkowej i społecznej, takimi jak np. reklama. „Należy pamiętać, że dziedziny te nieodłącznie związane są z aktywnością w sferze przedsiębiorczości i życia społecznego. Choć korzystają z podobnych lub nawet takich samych kanałów komunikacji, różnią się celami i metodami działań, jak i funkcjami, jakie winny pełnić w organizacjach” – pisze REPR.
Eksperci w tym kontekście piętnują nieoznaczanie komercyjnych współprac z agencjami reklamowmi, marketerami, influencerami czy blogerami. REPR przypomina, że może to wprowadzać odbiorców komunikacji w błąd lub dawać im poczucie, że podlegają manipulacji.
„Każda płatna forma współpracy powinna być jednoznacznie oznaczona – chociażby z szacunku dla odbiorcy, aby nie naruszyć takiej wartości jak zaufanie społeczne. Ukrywanie rodzaju współpracy może rodzić podejrzenia chęci manipulacji. Działania public relations – ze swojej istoty – to działania transparentne, czyli takie, w których ich nadawcy, realizatorzy czy zleceniodawcy są łatwi do zidentyfikowania. To przecież kanon profesjonalnych działań PR” – tłumaczy w wiadomości do PRoto.pl doc. Ewa Hope, przewodnicząca obecnego składu REPR.
Wzywa też firmy PR-owe i organizacje, które oferują usługi z zakresu komunikacji, by wypracowały dobre standardy w zakresie oznaczania współprac komercyjnych ze wspomnianymi wyżej podmiotami. Doc. Hope zachęca m.in. do inspirowania się rozwiązaniami z innych krajów, które się sprawdziły.
Eksperci w swoim oświadczeniu zaprezentowali też nową definicję pojęcia „public relations”, którą – jak podaje doc. Hope – wypracował Społeczny Zespół Ekspertów PR opisany przez prof. Jerzego Olędzkiego w wywiadzie dla PRoto.pl.
Jak pisze Rada, public relations to „planowe i długofalowe zarządzanie komunikowaniem organizacji ze swym otoczeniem, realizowane z poszanowaniem norm etycznych i innych norm społecznych. PR służy budowie i utrzymaniu wzajemnie korzystnych relacji z tym otoczeniem, uwzględniając nie tylko cele organizacji oraz opinie i interesy różnorodnych części tego otoczenia, ale także dobro wspólne”.
REPR apeluje, by branża pamiętała o tej definicji w codziennej pracy.
„Public relations ma prawo być obecne w każdej formie działań komunikacyjnych – także i marketingowych – pod warunkiem zachowania swojej odrębności w sposobie realizacji postawionych celów, użytych narzędzi i konsekwentnie przejrzystego postępowania” – podsumowują w oświadczeniu eksperci.
W poprzednim oświadczeniu, wydanym na początku 2019 roku, Rada apelowała o etyczne zachowanie w komunikacji w środowisku cyfrowym: oznaczanie materiałów sponsorowanych w różnych mediach, ale też posługiwanie się źródłami informacji, które można zweryfikować. Eksperci wydali to oświadczenie po dłuższym okresie ciszy, który opisywało PRoto.pl. (mp)