Ponad 75 proc. ofiar śmiertelnych wśród pieszych to seniorzy – wynika ze statystyk za 2018 rok, podanych w „Raporcie o stanie bezpieczeństwa drogowego w Warszawie”. Zarząd Dróg Miejskich, autor badania, chce to zmienić, przeprowadzając akcję społeczną „Obudź się! Uwaga=życie”, którą kieruje zarówno do kierowców, jak i osób po 60 roku życia. „To bardzo ważna dla nas kampania – ubiegłoroczne statystyki ukazały ponurą rzeczywistość (…). O bezpieczeństwie będziemy mogli mówić dopiero wtedy, kiedy będzie istniała świadomość zagrożeń” – mówi w komunikacie Łukasz Puchalski, dyrektor ZDM.
W ramach kampanii przygotowano dwa spoty: jeden przedstawia sen kierowcy, któremu przypominają się sytuacje, w jakich jego jazda zagrażała bezpieczeństwu seniorów; drugi opowiada historię kobiety, która zmarła po potrąceniu na ulicy, a w przeszłości wielokrotnie przechodziła przez jezdnię w niedozwolonych miejscach. Jak wynika ze statystyk, 60 proc. wypadków na warszawskich drogach było spowodowanych nieprzepuszczeniem pieszego na przejściu, a 14 proc. wynikało z przekraczania jezdni poza wyznaczoną do tego celu przestrzenią.
Organizatorzy przygotowali stronę internetową kampaniaobudzsie.pl, gdzie można znaleźć materiały informacyjne i wspomniany raport. Komunikacja skierowana do kierowców prowadzona jest szeroko: w planach jest dystrybucja spotów, realizacja kampanii outdoorowej na nośnikach komunikacji miejskiej oraz zarządzanie relacjami z mediami. Do osób powyżej 60 roku życia ZDM planuje dotrzeć dodatkowo m.in. w czasie potańcówki z DJ Wiką oraz spotkań na uniwersytetach III wieku, w klubach seniora czy kościołach. „O zagrożeniach na drodze będziemy informowali za pośrednictwem warszawskich parafii” – informują organizatorzy kampanii.
Spoty wyprodukowała firma Panato Film, ZDM kampanię przygotowywało wewnętrznie ze wsparciem agencji Inntu. Działania potrwają do końca marca 2020 roku. (mp)