Muzeum Getta Warszawskiego rozstrzygnęło międzynarodowy konkurs na przygotowanie identyfikacji wizualnej. Zwycięzcą zostało litewskie studio DADADA.
Czytaj więcej: Muzeum Getta Warszawskiego szuka wykonawcy identyfikacji wizualnej
Organizatorzy konkursu – Muzeum Getta Warszawskiego i Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej – chcieli, aby identyfikacja wizualna oddawała charakter przygotowywanej placówki „w sposób niedosłowny, niepiktograficzny i nieszablonowy”. Można było inspirować się np. charakterystyczną elewacją budynku, w którym instytucja będzie się mieścić (dawny Szpital dla Dzieci im. Bersohnów i Baumanów, który zbudowano w latach 1876–78, znajdujący się przy ul. Śliskiej 51/ul. Sienna 60), czy obrysem getta warszawskiego. Wykorzystanie symboli żydowskich było „dopuszczalne, ale nie bezwarunkowo konieczne”.
Udział w konkursie zadeklarowało 216 chętnych z krajów takich jak Wielka Brytania, Niemcy, Francja, Hiszpania, Portugalia, Irlandia, Chorwacja, Bośnia i Hercegowina, Izrael, Iran, Liban, Australia, Brzylia oraz Indie. W pierwszym etapie, na podstawie portfolio, wyłoniono sześciu finalistów: litewskie studio graficzne DADADA, czeskie studio Little Greta, włoskiego freelancera Francesco Ciampę, polskie studia The Codeine i Redkroft oraz agencję marketingu i designu z Polski FUTU.
W drugim etapie jury oceniało konkretne koncepcje identyfikacji wizualnej. Uczestnicy zaprezentowali 11 propozycji: po jednej przedstawili FUTU oraz Francesco Ciampa, po dwie pokazali Little Greta, The Codein i DADADA, a trzy – Redkroft.
Prace oceniała kapituła w składzie: Małgorzata Naimska, wicedyrektor biura kultury Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy, Barbara Schabowska, dyrektor Instytutu Adama Mickiewicza, Philippe Boulakia, izraelski artysta designer z Bezalel Academy of Arts and Design w Jerozolimie, prof. Sławomir Kosmynka z Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, Albert Stankowski, dyrektor Muzeum Getta Warszawskiego.
Zwycięskie studio DADADA powstało w 2006 roku. Specjalizuje się w budowaniu marki i projektowaniu identyfikacji wizualnej. W dorobku ma także m.in. aranżację wystawy dla Litewskiego Muzeum Morskiego w Kłajpedzie.
Wszystkie prace finałowe zostaną zaprezentowane wiosną 2020 roku na pokonkursowej wystawie plenerowej. (ak)