W połowie marca 2020 roku wystartowała kampania społeczna „Właśnie po to”, której celem jest wskazanie przedsiębiorców społecznych, którzy oprócz prowadzenia biznesu rozwiązują realne problemy społeczne, takie jak zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami, w wieku przedemerytalnym, migrantów czy znajdowanie ekologicznych wariantów produktów i usług. W związku z pandemią koronawirusa organizatorzy zdecydowali jednak, że ważniejsze jest informowanie o kryzysie gospodarczym w tym sektorze oraz namawianie do świadomych i odpowiedzialnych wyborów konsumenckich. „Dzięki nim wiele potrzebujących osób nie utraci pracy, a często także jedynego sensu życia” – tłumaczą organizatorzy.
Jak czytamy w informacji prasowej, w Polsce istnieje kilka tysięcy przedsiębiorstw społecznych, rozwiązujących problemy społeczne za pomocą metod biznesowych, które z powodu pandemii i zamrożenia gospodarki tracą lub już utraciły płynność finansową. Z analiz ekspertów z Ośrodków Wsparcia Ekonomii Społecznej wynika, że czasowe zamknięcie biznesów społecznych spowodowało spadek ich przychodów o średnio 75 proc., a czasem nawet 100 proc.
„Dokonując zakupów w przedsiębiorstwach społecznych, szczególnie teraz w czasie epidemii, realnie możemy przyczynić się do tego, by biznes zmieniał świat na lepsze, wspierając np. tych, którzy długo byli bezrobotni lub tych, którzy z powodu swej niepełnosprawności nie odnaleźli się na rynku pracy. Pamiętajmy, że stan zagrożenia wykluczeniem może dotyczyć każdego z nas. Bardzo łatwo stać się niewidzialnym dla rynku pracy. Wystarczy doświadczyć kryzysu psychicznego czy przewlekłej choroby, aby oddalić się od środowiska. Sposobem na eliminację tych negatywnych zjawisk jest właśnie przedsiębiorczość społeczna” – mówi Daniel Prędkopowicz z Fundacji Fundusz Współpracy, która jest współorganizatorem kampanii.
Twarzą akcji został aktor i reżyser Artur Barciś. „Ludzie są wrażliwi społecznie i chętnie pomagają, tylko raz za razem trzeba im pokazywać, gdzie są potrzeby. Jeśli my nie będziemy promować, podpowiadać ludziom, społeczeństwu, że problemy, o których mówi kampania »Właśnie po to« istnieją, i że można je rozwiązać, a przynajmniej pomóc w ich rozwiązaniu, to będzie nam coraz trudniej w Polsce i na świecie. Dlatego kampanie takie jak ta, są bardzo potrzebne i ogromnie ważne” – tłumaczy Barciś.
Aktor wziął udział w spocie, w którym odwiedza przedsiębiorstwa społeczne i wymienia powody, dla których warto je wspierać.
W ramach kampanii powstała strona internetowa – wlasniepoto.biz.pl. Opisano na niej ideę „Właśnie po to”, przedstawiono fakty i liczby. Można na niej znaleźć także organizacje, które zajmują się popularyzacją idei przedsiębiorczości społecznej i wprowadzeniem jej w Polsce. Aktualności i ciekawostki związane z kampanią można znaleźć także w mediach społecznościowych pod hashtagiem #WlasniePoTo.
Inspiratorami kampanii są Stowarzyszenie BORIS, Fundacja Fundusz Współpracy, Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, Stowarzyszenie Ośrodek Kultury i Aktywności Lokalnej w Krzesku, Stowarzyszenie Europa i My oraz Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej. Kampania jest współfinansowana przez Samorząd Województwa Mazowieckiego.
Za koncepcję, strategię i kreację odpowiada agencja Propsy PR. Spot został zrealizowany przez studio R5 films. (ak)