Konsorcjum firm Science Now, Stellar Fireworks i Tellart wygrało konkurs Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH) na „Content management: uszczegółowienie koncepcji materiałów multimedialnych w Pawilonie Polski na Wystawie Światowej EXPO Dubaj 2020 i ich produkcję”. Współpraca dotyczy stworzenia koncepcji narracyjnej, kreacji doświadczenia oraz realizacji treści multimedialnych podczas wydarzenia, które odbędzie się w Dubaju.
Wydarzenie będzie trwało od 1 października 2021 roku do 31 marca 2022 roku – jego termin przełożono ze względu na pandemię koronawirusa; mimo zmian, organizatorzy zdecydowali pozostawić dotychczasową nazwę wydarzenia: EXPO 2020. Hasło przewodnie wystawy brzmi: „Łącząc umysły, tworzymy przyszłość”.
Czytaj także: Zaprezentowano branding Polski na Expo 2020 w Dubaju
Polska postanowiła opracować program wspierający polskich przedsiębiorców w „rzeczywistości post-pandemicznej”. „Obecna sytuacja stawia przed nami nowe wyzwania. Nasze podstawowe założenia, zawarte w Koncepcji Programowej, pozostają niezmienne, jednak zarówno w pracach nad narracją Pawilonu, jego treściami multimedialnymi, jak i w programie gospodarczym czy w każdym innym obszarze naszych przygotowań do EXPO 2020, uwzględniamy kontekst epidemiologiczny. Prace nad ekspozycją będziemy prowadzić w oparciu o wytyczne organizatora i obowiązujące w Zjednoczonych Emiratach Arabskich regulacje w zakresie bezpieczeństwa sanitarnego. W warstwie merytorycznej dążymy do zachowania przewagi uniwersalnych przekazów o Polsce, pogłębiając w szczególności wątki gospodarcze. W myśl hasła przewodniego Pawilonu Polski, chcemy pokazać Polskę jako kraj ludzi kreatywnych i zaradnych, również w kontekście zmagań ze skutkami pandemii COVID-19” – tłumaczy Adrian Malinowski, komisarz generalny sekcji Polskiej Wystawy Światowej EXPO 2020 w Dubaju.
Polska Agencja Inwestycji i Handlu ogłosiła konkurs na stworzenie koncepcji materiałów multimedialnych, które pojawią się w polskim pawilonie. Uczestnicy musieli przygotować pracę złożoną z dwóch części: strategicznej, polegającej na stworzeniu koncepcji prezentacji Polski przez materiały multimedialne, oraz części artystycznej – obejmującej opracowanie dwóch próbek materiałów multimedialnych (materiału wideo oraz animacji). Prace konkursowe były oceniane w oparciu o kryteria takie jak atrakcyjność, kreatywność, nowoczesność zaproponowanej koncepcji i propozycji materiałów, czytelność – szczególnie w odniesieniu do percepcji zagranicznego odbiorcy – oraz poziom spójności z wytycznymi PAIH.
„Przed uczestnikami konkursu stało trudne zadanie opracowania intrygującej opowieści o współczesnej Polsce, która uzupełni dotychczas wypracowane koncepcji kreatywne, w tym koncepcję architektonicznotematyczną. Zwycięską pracę wyróżniało doskonałe podejście strategiczne, a w części artystycznej – duża wrażliwość w zakresie doboru treści oraz budowania dramaturgii przekazu. Uwzględniając nowe okoliczności, które stworzyła pandemia COVID-19, rozpoczynamy intensywną pracę nad kreatywną interpretacją tematu przewodniego Pawilonu Polski na EXPO 2020 (»Polska. Kreatywność inspirowana naturą«), której efektem będzie stworzenie wizytówki naszego kraju – angażującej i zachwycającej opowieści o Polsce, Polakach oraz inspirowanych naturą technologiach” – mówi Monika Dyląg-Sajór, koordynator projektu EXPO 2020 Dubai w Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.
Konkurs wygrało konsorcjum firm Science Now, Stellar Fireworks i Tellart. Science Now to polskie studio kreatywne specjalizujące się w projektowaniu strategicznym oraz rozwoju nowych przedsięwzięć biznesowych i badawczych na styku nauki, edukacji, sztuki i rozrywki. Stellar Fireworks jest polskim studiem produkcyjnym, które specjalizuje się w realizacji projektów narracyjnych dla parków rozrywki, centrów nauki i muzeów oraz projektów branded environments dla firm i instytucji. Tellart to z kolei amerykańsko-holenderskie studio, które opisuje się jako „specjalizujące się w łączeniu designu, technologii i kultury w projektach stymulujących intelektualne i wrażeniowe wykroczenie w przyszłość”.
Jak tłumaczy Jan Pomierny, prezes zarządu Science Now, celem konsorcjum jest przedstawienie Polski przez „kreatywność będącą źródłem sukcesów w gospodarce, nauce i kulturze”. Łukasz Alwast, członek zarządu ds. rozwoju i współzałożyciel Stellar Fireworks, dodaje, że zadaniem firm będzie „jak najlepsze wykorzystanie dostępnych środków wyrazu – od multimediów przez doświadczenia analogowe – oraz ich przekucie na angażującą opowieść o współczesnej Polsce”.
Obecność Polski na EXPO w Dubaju dotyczy zarówno wzmocnienia wizerunku kraju na arenie międzynarodowej, jak i promocji gospodarczej. PAIH zakłada m.in realny wzrost transakcji biznesowych. Udział Polski w wydarzeniu ma być także kontekstem promocyjnym dla polskich przedsiębiorców, zmagających się z ekonomicznymi skutkami pandemii COVID-19. (ak)