YouTube opublikował infografikę ze wskazówkami dla twórców na temat tworzenia angażujących treści. Jak tłumaczy serwis, jego misją jest danie głosu każdemu. Każdy też powinien mieć łatwy dostęp do informacji, a wideo ma „potężną siłę nauczania, budowania zrozumienia oraz dokumentowania wydarzeń na świecie”.
Jak zauważa na początku serwis, kobiety, społeczność wielokulturowa i mniejszości, takie jak LBGT czy osoby z niepełnosprawnościami, są grupami o niewystarczającej reprezentacji w mediach w USA. Dlaczego powinno to obchodzić twórców? YouTube tłumaczy, że media mogą odzwierciedlać i kształtować kulturę oraz wpływać na postrzeganie określonych tematów, kariery i osób marginalizowanych przez społeczeństwo.
Na infografice czytamy też, że media mogą przeciwdziałać stereotypom i pomagać w zmniejszeniu nieświadomych uprzedzeń. Dla przykładu platforma powołuje się na badania Commone Sense Media, z których wynika, że kobiety, którym pokazano filmy z naukowcami płci żeńskiej, są bardziej zainteresowane karierą w branży technologicznej niż te, którym pokazano teledyski ze stereotypowymi zachowaniami dziewczyn. YouTube przywołuje też efekt serialu CSI, w którym pokazywano silne postacie kobiece – w pięć lat od premiery udział kobiet w akademickich zajęciach dotyczących kryminologii się prawie podwoił.
Serwis zwraca także uwagę, że jest jedną z najczęściej używanych platform przez amerykańskich nastolatków i dorosłych. Czytamy m.in. także, że siedmiu na dziesięciu użytkowników YouTube’a czuje się silniejszych i zmotywowanych po obejrzeniu filmu, z którego dowiedzieli się czegoś nowego.
YouTube zachęca twórców do tworzenia bardziej różnorodnego i zarazem angażującego contentu. Serwis sugeruje, by najpierw skupić się na samym temacie filmu – m.in. zastanowić się, czy treści publikowane do tej pory uwzględniały również inne perspektywy niż własna oraz czy walczyły ze stereotypami dotyczącymi zmarginalizowanych grup i pomagały widzom patrzeć na innych z empatią.
Czytamy, że warto również spojrzeć na to, co odbiorcy widzą, gdy odwiedzają dany kanał – m.in. czy pojawiają się na nim wypowiedzi ekspertów oraz czy w pokazywanych grafikach lub ilustracjach pojawiają się osoby o różnym odcieniu skóry, płci lub typie włosów.
Dalej serwis porusza temat zaangażowania oraz wsparcia innych twórców. Czytamy, że warto rozważyć kwestie takie jak: czy podczas nawiązywania współpracy zwraca się uwagę na różnorodność youtuberów oraz czy wykorzystuje się swoje kanały do promocji niedocenianych twórców reprezentujących mniejszości. Organizacjom YouTube sugeruje również przyjrzenie się m.in. temu, w jaki sposób dbają o promowanie różnorodności.
YouTube poleca też zwrócić uwagę na odbiorców – m.in. czy tworzone materiały mogą przyciągnąć różnorodnych użytkowników oraz czy treści stronnicze wobec niektórych mniejszości uwzględniają kontekst, dzięki któremu będą zrozumiałe. Czytamy, że organizacje powinny także zastanowić się, czy w czasie researchu brane są pod uwagę różne perspektywy.
Na koniec serwis społecznościowy sugeruje twórcom zweryfikować zespół, z jakim pracuje poza kamerami – m.in. czy te osoby są z rozmaitych środowisk, czy odzwierciedlają generalne dane demograficzne populacji oraz czy konsultanci lub eksperci są różnorodni (warto zwrócić uwagę na ich rasę, płeć lub pochodzenie).
Pełną infografikę można znaleźć na stronie. (ak)