19 sierpnia 2020 roku biuro ONZ ds. koordynacji pomocy humanitarnej (OCHA) oraz Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamy (IAA) wystartowały ze wspólną kampanią z okazji Światowego Dnia Pomocy Humanitarnej. Celem akcji jest wyrażenie uznania dla pracowników humanitarnych i służby zdrowia.
Jak zwracają uwagę organizatorzy, w tym roku Światowy Dzień Pomocy Humanitarnej przypada na czas walki z pandemią COVID-19. W informacji prasowej czytamy, że w tym trudnym momencie pracownicy humanitarni podejmują „wręcz heroiczny wysiłek”, aby pomóc innym przetrwać kryzys, a często sami potrzebują wsparcia – problemem są np. ograniczenia w przemieszczaniu się, ryzykowanie własnego życia czy niewystarczające zasoby, wynikające z braku funduszy.
Organizatorzy powołują się na bazę danych Humanitarian Outcome „Aid Worker Security Database”, z której wynika, że w 2019 roku znacznie wzrosła liczba poważnych incydentów przeciwko pracownikom pomocy humanitarnej. Czytamy, że 483 z nich zostało zaatakowanych, 125 – zabitych, 234 – rannych, a 124 – porwanych w 277 różnych zdarzeniach.
„Wszystkim pracownikom humanitarnym, wykonującym doniosłą i wymagającą odwagi pracę na pierwszej linii walki z kryzysem, dziękujemy. Każdego dnia ratujecie życie, a że kryzysy i wyzwania narastają, wasza wytrwałość jest inspiracją. Wasze bezpieczeństwo jest najważniejsze, żebyśmy mogli dalej nieść pomoc najbardziej potrzebującym. Najlepszym sposobem oddania hołdu humanitarystom jest wsparcie finansowe ich pracy i zapewnienie im ochrony” – mówi Mark Lowcock, podsekretarz generalny ds. humanitarnych i koordynator pomocy w sytuacjach kryzysowych w ONZ.
W ramach akcji ONZ i IAA przedstawiają osobiste historie niektórych #RealLifeHeroes. Na stronie worldhumanitarianday.org można znaleźć m.in. sytuacje z życia dr Marie Roseline Darnycka Bélizaire, która ze strony WHO pomagała reagować na wirusa Ebola w Demokratycznej Republice Konga, dr Debryny Dewi Lumanauw, która pomaga podczas katastrof w Indonezji czy dr. Mohameda Hassana Mohamuda, który pomaga w przypadku chorób przenoszonych przez owady.
„Nie ma większego poświęcenia niż to ponoszone przez pracowników służby zdrowia. Są oni świadomi ogromnego ryzyka, które podejmują, niosąc pomoc ludzkości w dobie kryzysu, jakim jest pandemia COVID-19. IAA stoi po ich stronie, chce okazać swój szacunek i oddać hołd #RealLifeHeros” – mówi Srinivasan Swamy, prezes Międzynarodowego Stowarzyszenia Reklamy.
Kampania jest digitalowa. IAA i ONZ będą publikować w mediach społecznościowych treści poświęcone działalności lokalnych bohaterów. Działania prowadzone będą przez najbliższy tydzień. (ak)