Kolejny portal społecznościowy angażuje się w walkę z dezinformacją o szczepionce przeciwko COVID-19. Po Facebooku, YouTubie i Twitterze działania podejmuje także TikTok. W aplikacji pojawi się m.in. nowy tag, promowane będą również zaufane źródła.
Serwis włączył się w temat pandemii już na jej początku – w styczniu 2020 roku pojawiły się powiadomienia, dzięki którym osoby szukające hashtagów związanych z koronaworusem mogły łatwo skontaktować się z ekspertami ds. zdrowia publicznego, z kolei w lutym 2020 roku TikTok stworzył Centrum Informacji (Information Hub), gdzie można znaleźć wiarygodne informacje na temat pandemii.
Obecnie w temacie pandemii dominują donieienia o szczepionkach, które są wprowadzane w kolejnych krajach. „Jak pokazały nasze rozmowy z organizacjami pozarządowymi i ekspertami, w tej chwili ważniejsze niż kiedykolwiek będzie przeciwdziałanie rozprzestrzenianiu się w sieci błędnych informacji dotyczących szczepionki przeciw COVID-19, które mogłyby zaszkodzić ogólnemu bezpieczeństwu publicznemu” – mówi Kevin Morgan, dyrektor ds. produktów i procesów na Europę w TikToku. „Musimy być jednak realistami, że zawsze znajdzie się niewielka grupa ludzi, która będzie próbowała korzystać z naszej platformy, aby dzielić się treściami, które są sprzeczne z naszą polityką” – dodaje Morgan.
Z tego względu serwis zdecydował się podjąć nowe działania, które mają zapewnić, że TikTok jest „odpowiedzialnym partnerem w momencie, kiedy świat wkracza w kolejną fazę pandemii”. Od 17 grudnia 2020 roku w Centrum Informacyjnym znaleźć można zaktualizowane treści, dzięki którym osoby szukające informacji o szczepionce będą kierowane do zaufanych źródeł i ekspertów.
21 grudnia 2020 roku w aplikacji pojawi się także nowy tag, który ma wykrywać i oznaczać wszystkie filmy z hashagami i słowami związanymi ze szczepionką przeciwko COVID-19. Przy tych wideo pojawiać się będzie baner z informacją „Dowiedz się więcej o szczepionkach przeciw COVID-19”, który będzie przekierowywać do weryfikowalnych i wiarygodnych źródeł informacji.
Dodatkowo TikTok informuje o kontynuacji współpracy z Team Halo. W jej ramach naukowcy z całego świata publikują w aplikacji aktualizacje w formie wideo, pokazujące postęp, jaki dokonał się w kwestii szczepionki. Ten zespół specjalistów zajmujących się zdrowiem publicznym będzie odpowiadał na wszelkie pytania, np. o kroki, jakie należy podjąć, aby stworzyć szczepionkę czy jak przetestować ją pod kątem bezpieczeństwa.
Portal społecznościowy deklaruje też wsparcie dla swoich zespołów moderatorów. Aby zminimalizować możliwość występowania błędów podczas usuwania szkodliwych treści, recenzenci biorą udział w dodatkowych szkoleniach z zespołami moderatorów.
Na TikToku zakazane jest także przekazywanie błędnych informacji, które mogłyby zaszkodzić zdrowiu jednostki lub ogólnemu bezpieczeństwu publicznemu. Dlatego też z serwisu usuwane będą błędne informacje na temat szczepionki przeciw COVID-19. Aby działania dotyczące identyfikowania i ograniczania rozprzestrzeniania się nieprawdziwych informacji były jeszcze skuteczniejsze, portal społecznościowy kontynuuje współpracę z zewnętrznymi organizacjami, takimi jak AFP, Animal Político itp. TikTok współpracuje także z zewnętrznymi ekspertami, którzy mają pomóc zrozumieć, jakie tendencje w rozprzestrzenianiu się błędnych informacji występują na innych platformach – dzięki temu zespoły firmy mogą udzielać wskazówek moderatorom, aby pomóc im sprawniej wykryć i podjąć odpowiednie działania w przypadku treści naruszających zasady serwisu. (ak)