Kulisy zawodu menedżera gwiazd, komunikacja wewnętrzna w dobie pandemii, wpływ koronawirusa na komunikację zewnętrzną marek czy praca zdalna w branży PR – między innymi te artykuły cieszyły się największą popularnością w 2020 roku.
1. Jak się znaleźć w show biznesie? Praca menedżera gwiazd [cz. 1]
Zawód menedżera gwiazd bywa postrzegany jako „praca marzeń”. Życie osób wykonujących tę profesję może kojarzyć się z nieustającymi imprezami, blaskiem fleszy i dużymi pieniędzmi. Dodatkowo, menedżerowie obracają się w showbiznesowym środowisku i korzystają z jego przywilejów przy zachowaniu prywatności, która odbierana jest artystom i celebrytom. Jak jednak rzeczywistość wypada na tle tych wyobrażeń?
Zacząć należy od tego, kim właściwie menedżer gwiazd jest. Według definicji Słownika Języka Polskiego* jest to osoba „organizująca występy estradowe lub imprezy sportowe, kierująca sprawami kontraktowymi artystów lub sportowców, opiekująca się ich interesami”. W teorii opis tego zawodu brzmi biznesowo. W praktyce okazuje się jednak, że dzisiejsi menedżerowie dbają również o sprawy bardziej przyziemne, takie jak czytanie maili od fanów czy załatwianie autografów. Jest to także praca wymagająca częstego pobytu poza domem.
Na czym więc tak naprawdę polega ten zawód? Jakie są jego plusy i minusy? Jak w ogóle zacząć współpracować z artystami? W znalezieniu odpowiedzi na te i wiele innych pytań pomogło nam czterech aktywnie działających w branży specjalistów – Alina Stasiak, właścicielka agencji IMAGE TEAM, zajmującej się managementem artystycznym oraz budowaniem wizerunku, marki artystów i osób publicznych, Maciej Durczak, menedżer, założyciel i właściciel firmy Rock House Entertainment oraz przedstawiciele DB4 Management – Dominik Borkowicz, CEO, i Kuba Szwedowski, Artists Management.
Autor: Angelika Kalinowska
2. Jak prowadzić komunikację wewnętrzną w czasach zdrowotnego kryzysu
Pandemia koronawirusa od kilku tygodniu jest na ustach wszystkich. Ogólnoświatowa choroba wpływa zarówno na zdrowie publiczne, media, politykę i życie codzienne, jak i kondycję biznesu. Firmy ze wszystkich branż muszą poradzić sobie z nagłym kryzysem i zapewnić bezpieczeństwo swoim pracownikom. Jak wynika z raportu specjalnego „Trust and the Coronavirus” przygotowanego przez sieciową agencję Edelman, dla 63 proc. respondentów najbardziej wiarygodnym źródłem informacji okazuje się być właśnie komunikacja z pracodawcami. 78 proc. badanych oczekuje z kolei, że pracodawcy podejmą działania, które ochronią pracowników i społeczność lokalną, a 79 proc. – że firmy dostosują swoją działalność do zaistniałej sytuacji.
W tym trudnym okresie szczególnym wyzwaniem jest więc dla organizacji komunikacja wewnętrzna, która nagle musiała się zmienić m.in. przez potrzebę wprowadzenia pracy zdalnej oraz przekazywania informacji na temat zagrożenia bez wzbudzania paniki. Aby pomóc firmom odnaleźć się w nowej sytuacji, PRoto.pl postanowiło poprosić ekspertów o rady i sugestie dotyczące największych problemów w komunikacji z pracownikami, z jakimi trzeba zmierzyć się w czasie trwającego kryzysu.
Autor: Angelika Kalinowska
3. Odpowiedzialność i empatia. Jak komunikować się w obliczu pandemii
Od wielu tygodni cały świat zmaga się z kryzysem spowodowanym pandemią koronawirusa SARS-Cov-2. W szybkim czasie wirus z Chin przeniósł się do większości państw, WHO ogłosiło pandemię, a skutki zagrożenia odczuwają wszyscy. Społeczeństwo niepokoi się o swoje zdrowie i życie, wiele branż zmaga się z potężnym kryzysem i obawia o dalsze losy swojej działalności. Działania mające na celu ograniczenie rozprzestrzeniania się wirusa podejmują władze państwowe, ale też same firmy – choćby przez wprowadzanie specjalnych środków bezpieczeństwa czy przechodzenie na pracę zdalną.
Tematem koronawirusa żyje cały świat i nic w tym dziwnego. Świat nieco zwolnił i skupił się na pandemii. W przestrzeni medialnej próżno więc szukać miejsca dla innych tematów. Jak wynika z danych Instytutu Monitorowania Mediów, tylko w ciągu miesiąca w mediach tradycyjnych i internetowych o koronawirusie wspominano ponad 413 tys. razy*. Prym wiodą portale internetowe, z których pochodziło ponad 90 proc. wzmianek. W radiu i telewizji pojawiło się ich po około 16 tys. Najmniej rozpisywała się prasa, bo z niej pochodziło około 6 tys. publikacji.
Czas jest wyjątkowo trudny i wymagający – zarówno dla społeczeństwa, jak i dla biznesu. Każda organizacja wszelkie zmiany i decyzje, często niełatwe, musi zakomunikować otoczeniu – pracownikom, klientom, partnerom biznesowym. Z każdą z tych grup musi stale się utrzymać kontakt. W tym dziś rola PR-owców, przed nimi jednak niełatwe zadanie.
Autor: Małgorzata Baran
4. Marki muszą dopasować działania do nowej rzeczywistości. O komunikacji w czasie pandemii
Jak prowadzić komunikację w czasie pandemii – takie pytanie zapewne zadaje sobie wielu przedstawicieli marek. Koronawirus wywrócił nasze życie do góry nogami. Przymusowa izolacja, odwołane eventy i konferencje, praca zdalna gdzie tylko to możliwe, zamknięte instytucje kultury, galerie handlowe, ograniczenia w przemieszczaniu się… Tak za sprawą pandemii wygląda od kilku tygodni nasza rzeczywistość. Zaplanowane więc wcześniej działania komunikacyjne w większości nie mają racji bytu. Nie znaczy to jednak, że marki mają milczeć.
Wszyscy znaleźliśmy się w sytuacji nowej i trudnej. Wszystkim przyszło się zmierzyć z niespotykanym kryzysem. Komunikacja kryzysowa, będąca bezpośrednią reakcją na bieżące wydarzenia, jest oczywiście kluczowa. Pozostaje też jednak kwestia dalszych kroków.
Nowe warunki, w jakich przyszło nam dziś funkcjonować – izolacja, zagrożenie zdrowia i życia, kryzys gospodarczy – sprawiają, że zmieniają się potrzeby konsumentów. Należy to uwzględnić w komunikacji. Marki muszą reagować na bieżąco i zmienić swoje zaplanowane działania. Te, które na początku nie dopasowały się do nowych okoliczności i np. po zamknięciu sklepów informowały o promocjach w salonach stacjonarnych, szybko zostały za to skrytykowane. Nie można jednak komunikacji zaprzestać i dać o sobie zapomnieć.
Autor: Małgorzata Baran
5. Jak PR-owcy pracują zdalnie
Praca zdalna nie jest niczym nowym i od kilku lat zyskuje coraz większą popularność – często oferowana jest pracownikom jako jeden z benefitów. Teraz jednak, w obliczu pandemii koronawirusa, kiedy izolacja służy minimalizowaniu zagrożenia, home office – gdzie to tylko możliwe – stało się koniecznością. Wiele firm, nawet tych, które dotąd nie praktykowały tego trybu pracy, w trosce o bezpieczeństwo własnych pracowników i całego społeczeństwa, szybko dopasowało się do nowej, trudnej sytuacji. Choć pewnie wszyscy woleliby, by takie zmiany zachodziły w innych okolicznościach, z nową rzeczywistością trzeba sobie poradzić. I docenić to, że wciąż wiele osób z takiej opcji skorzystać nie może.
Zawód PR-owca ma ten przywilej, że większość zadań jest możliwa do wykonania zdalnie. Są przecież w branży freelancerzy, którzy pracują wyłącznie w ten sposób. A i agencje praktykują często home office w wybrane dni. Jak więc PR-owcy radzą sobie zdalnie?
Autor: Małgorzata Baran
6. Jak branża eventowa radzi sobie z koronakryzysem
Od marca 2020 roku Polska musi radzić sobie z epidemią koronawirusa. Rząd wprowadził zasady bezpieczeństwa, opierające się przede wszystkim na społecznej izolacji. Sytuacja ta, choć mająca służyć zdrowiu obywateli, odbiła się negatywnie na gospodarce. Wiele sektorów przeżywa niespotykany dotąd kryzys i stara się odnaleźć w nowych warunkach, aby przetrwać. Jednym z takich obszarów rynku jest branża eventowa, która z dnia na dzień musiała zmienić praktycznie cały zakres prowadzonych przez siebie działań.
Czy w tego typu sytuacji kryzysowej sektor ma szansę przetrwać i utrzymać przy sobie klientów? Jak obecnie wygląda sytuacja finansowa i kadrowa firm? Czy wsparcie oferowane przez rząd w ramach tarczy antykryzysowej jest wystarczające? Jak prowadzić działalność online? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań dotyczących eventów udzielili PRoto.pl eksperci, aktywnie działający w branży, reprezentujący agencje Allegro Brand Experience Agency, Cyrek Events, El Padre oraz ITBC Events.
Autor: Angelika Kalinowska
7. Dlaczego komunikacja z pracownikami w dobie koronawirusa ma znaczenie
Pandemia koronawirusa postawiła przed firmami wiele nowych wyzwań – również w zakresie komunikacji wewnętrznej. Pracodawcy musieli poradzić sobie początkowo z informowaniem pracowników o wprowadzanych procedurach czy zasadach bezpieczeństwa bez wzbudzania paniki.
Rada Sektorowa ds. Kompetencji Sektora Komunikacji Marketingowej (powstałej z inicjatywy Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR oraz Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska) opublikowała w maju 2020 roku raport „Marketingowe Kompetencje przyszłości”* z wyników pierwszego z cyklu badań na temat potrzeb szkoleniowo-rozwojowych w sektorze komunikacji marketingowej.
Z raportu wynika m.in., że obszary, w których występuje obecnie największa potrzeba zatrudnienia nowych pracowników, to strategia, zarządzanie projektami i kreatywność. Jak oceniła w raporcie Anna Elwart, członkini RS, Resolution, przez koronakryzys na jakiś czas rynek pracodawcy zastąpi rynek pracownika.
Pomimo tej zmiany na rynku pracy, o pracownikach należy stale pamiętać. Personel musi być informowany o zmianach, jakie zachodzą w firmie, i czuć, że jest w pracy bezpieczny, ponieważ – jak przewidują epidemiolodzy – wirus pozostanie z nami na dłużej.
Autor: Angelika Kalinowska
8. Dlaczego wszyscy robią teraz live’y
Pandemia koronawirusa sprawiła, że dotychczasowe relacje międzyludzkie musiały przejść metamorfozę. Być może początkowe wyobrażenie społecznej izolacji mogło przerażać, jednak utrzymywanie kontaktu wśród osób czy marek stało się całkiem możliwe. Pomocne okazały się m.in. spotkania na żywo, dostępne na niektórych platformach społecznościowych lub wprowadzane czy ulepszane przez kolejne serwisy na potrzeby wyjątkowych okoliczności. Można powiedzieć, że live’y „podbiły świat”. I mimo że nie są one w stanie zaspokoić wszystkich potrzeb komunikacyjnych, to z pewnością znalazły zastosowanie w obecnie panującej sytuacji i przekonały do siebie wielu użytkowników – zarówno tych tworzących, jak i oglądających.
Jak pandemia wpłynęła na rozwój transmisji na żywo? Czy nie jest ich za wiele? Dla kogo to dobry format, a dla kogo niekoniecznie? W jaki sposób przygotować się do takiego działania? O czym należy pamiętać pod względem technicznym? Jak dobierać platformy, by docierać do odbiorców, którym chcemy przekazać konkretne treści?
Autor: Katarzyna Dziadko
9. Fani, rozpoznawalność i nowe pokolenie celebrytów – czyli praca menedżera gwiazd [cz. 2]
Menedżerowie gwiazd to bardzo tajemnicza grupa zawodowa. Wiele osób ma mylne wyobrażenie na jej temat i nie wie, czym tak naprawdę zajmuje się na co dzień. Branża, w której obracają się agenci, wydaje się być bardzo atrakcyjna zarówno pod względem imprezowym, jak i finansowym, a podopieczni często są klientami marzeń. Jak jednak swoją profesję opisują sami menedżerowie?
Na rozmowę z PRoto.pl zgodziło się czterech aktywnie działających w branży specjalistów – Alina Stasiak, właścicielka agencji IMAGE TEAM, zajmującej się managementem artystycznym oraz budowaniem wizerunku, marki artystów i osób publicznych, Maciej Durczak, menedżer, założyciel i właściciel firmy Rock House Entertainment oraz przedstawiciele DB4 Management – Dominik Borkowicz, CEO, i Kuba Szwedowski, Artists Management. W części pierwszej artykułu opowiedzieli m.in. o wymaganiach wobec kandydatów do zawodu oraz przewidywanej ścieżce kariery.
Tym razem eksperci przybliżyli, jak wygląda codzienność menedżera gwiazd oraz jakie są plusy i minusy tej pracy. Opowiedzieli też o zmianach, jakie zaszły w branży oraz o swoich przewidywaniach na przyszłe lata.
Autor: Angelika Kalinowska
10. Insta beauty kontra tradycja – czyli jak robić PR kosmetykom
Branża beauty od wielu lat wzbudza zainteresowanie konsumentów, którzy wciąż spragnieni są kolejnych nowych produktów i kosmetycznych rozwiązań. Jednak na przestrzeni lat oczekiwania klientów zmieniały się, a co za tym idzie – firmy musiały zmodyfikować swoją komunikację. Marki dopasowały się m.in. do zwiększającej się popularności „beauty guru’s” na YouTubie oraz influencerów w pozostałych mediach społecznościowych. Jak wynika z raportu grupy LTTM „Influencer marketing na YouTube 2019”*, jeden film na kanałach poruszających tematykę beauty osiąga średnio ponad 49,5 tys. wyświetleń, a generalnie wideo z tej kategorii w 96,5 proc. oceniane są pozytywnie przez widzów.
Nic więc dziwnego, że obecnie współprace marek kosmetycznych z internetowymi twórcami oraz wysyłanie im paczek PR-owych stały się codziennością. Decyzja o skorzystaniu z tego kanału komunikacji niesie za sobą także potrzebę dopasowania się do socialmediowych społeczności – jak więc to robić, aby odnieść sukces?
Autor: Angelika Kalinowska