W ramach Światowego Dnia Ziemi, przypadającego 22 kwietnia 2021 roku, UN Global Compact Network Poland, WWF Polska, Młodzieżowy Strajk Klimatyczny, Polski Klub Ekologiczny Okręg Mazowiecki, IKEA Retail Polska oraz Onet wspólnie, jako partnerzy, startują z kampanią społeczną „TAK! dla edukacji klimatycznej”. Celem akcji jest zwrócenie uwagi na rolę i potrzebę prowadzenia w szkołach edukacji klimatycznej, opartej na danych naukowych i realizowanej w ramach obowiązujących przedmiotów.
Dowiadujemy się, że zmiana klimatu nie jest jedynie „»potencjalnym« zagrożeniem, ponieważ ma bezpośredni wpływ na życie ludzi i ekosystemów”. Organizatorzy akcji wyjaśniają, że już teraz zaobserwować można skutki globalnego ocieplenia – m.in. fale upałów, intensywne opady, nawałnice czy bezśnieżne zimy. Czytamy, że dzieci i młodzież są coraz bardziej świadomi tych zagrożeń i ich konsekwencji, jednak aktualnie o zmianach klimatu dowiadują się głównie z internetu, telewizji czy mediów społecznościowych.
„Edukacja klimatyczna leży u podstaw walki z kryzysem klimatycznym” – zaznacza Zbigniew Karaczun, prezes Polskiego Klubu Ekologicznego Okręgu Mazowieckiego, ekspert Koalicji Klimatycznej. „Bez niej wszelkie działania podejmowane na rzecz ochrony klimatu mogą być odbierane przez społeczeństwo jako niezrozumiałe, niepotrzebne albo szkodliwe. Niestety w opinii publicznej wciąż pojawiają się klimatyczne »fake newsy«, dlatego tak ważna jest edukacja już od najwcześniejszych lat. Rzetelna edukacja klimatyczna musi stać się jednym z priorytetów polskiej szkoły” – apeluje.
Partnerzy kampanii informują też, że zwracają się do polskiego rządu o podjęcie działań w tym zakresie, podkreślając stanowisko ONZ, według którego „edukacja klimatyczna jest jednym z kluczowych elementów globalnej odpowiedzi na zmianę klimatu”. Twórcy akcji przekazują też, że pracują nad ewentualnym programem nauczania w tym zakresie i zamierzają przedstawić go jeszcze w tym roku szkolnym. Pomocna w tym działaniu ma być również petycja na specjalnej stronie internetowej, „dzięki której tysiące ludzi w Polsce będzie mogło wyrazić swoje poparcie dla tej inicjatywy”.
„Jednym z filarów wspólnej kampanii jest założenie mówiące, że walka z kryzysem klimatycznym jest możliwa tylko dzięki połączonym wysiłkom i zaangażowaniu firm, rządów oraz osób prywatnych” – podsumowuje Karin Sköld, prezeska i dyrektorka generalna ds. zrównoważonego rozwoju w IKEA Retail Polska. „Wszyscy musimy współpracować, aby stworzyć społeczeństwo niskoemisyjne, które stymuluje zatrudnienie, przedsiębiorczość i innowacyjność” – zaznacza.
W ramach kampanii powstała seria materiałów z wizerunkami dzieci trzymających transparenty z hasłem „Podaruj mi…”, które mają zwracać uwagę na konsekwencje zmian klimatu, wpływające na dalsze życie najmłodszych. Oficjalnym hashtagiem akcji stało się hasło: #TakDlaEdukacjiKlimatycznej. Dostępny jest również spot. Działania będa prowadzone do połowy lipca 2021 roku.
Za ideę strategiczną, koncepcję kreatywną, opracowanie materiałów oraz produkcję odpowiada agencja VMLY&R, planowaniem i zakupem mediów zajmuje się agencja Wavemaker. Komunikacja PR i public affairs jest prowadzona natomiast przy wsparciu agencji Havas PR. (kd)