niedziela, 17 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościUniwersytet Gdański po 50 latach zmienia logo

Uniwersytet Gdański po 50 latach zmienia logo

Uniwersytet Gdański wprowadza nowy znak graficzny. Od 1 czerwca 2021 roku odświeżone logo zastąpi dotychczasowe godło uczelni. Czytamy, że identyfikacja pokazuje „akademickie oblicze Gdańska, silne związki z morzem, a także poszanowanie tradycji i nowoczesność”.

Dowiadujemy się, że potrzeba zmiany logo Uniwersytetu związana jest z dotychczasowo „niezbyt fortunnym wizualnie, przyciężkim dużym U z wpisanym w nie G i nieczytelnym przy redukcyjnym skalowaniu godle Miasta Gdańska”. Dalej czytamy, że w marcu 2021 roku dobiegły końca obchody jubileuszu 50-lecia uczelni – a jak podkreśla rektor, Piotr Stepnowski – „zamknięcie to oznaczało jednocześnie otwarcie kolejnego, zupełnie nowego rozdziału historii instytucji”.

„Cezura pięćdziesięciolecia naszej uczelni to faktycznie znakomity moment do opracowania i wdrożenia nowej identyfikacji wizualnej Uniwersytetu” – zaznacza Stepnowski. „Dotychczasowy, mocno przestarzały logotyp, niepoddający się regułom funkcjonowania znaku w odwzorowaniach graficznych, cyfrowych i różnoformatowych, brak jasnych wytycznych tzw. księgi znaku, chaos w stosowaniu z innymi elementami graficznymi, zmusza nas do opracowania kompletnie nowej, adekwatnej do współczesnych wyzwań strategii identyfikacji wizualnej znaku UG” – dodaje.

Nowe logo „przedstawia Uniwersytet jako silny i progresywny ośrodek akademicki”, a „swoją formą i pomysłem estetycznym umożliwia uporządkowanie języka wizualnego uczelni”. Czytamy też, że głównymi wytycznymi podczas tworzenia projektu „było wyjście od heraldyki miasta Gdańska (dwa krzyże), czytelnych liter U i G oraz kolorystyki nawiązującej do morskości”. Przy tworzeniu znaku ważne było również to, by dobrze prezentował się zarówno w małej skali, np. na wizytówce, jak i dużym szyldzie na budynku.

„Naszym pomysłem na stworzenie koncepcji odpowiadającej na potrzeby uczelni było użycie nowoczesnej i czytelnej typografii, mocnego, progresywnego koloru (intensywny kolor ultramaryny) oraz estetyczne i funkcjonalne połączenie pierwszych liter z nazwy Uniwersytetu wraz z dwoma pionowymi krzyżami na siatce modularnej” – wyjaśnia Małgorzata Macioch, właścicielka i Art Director ze Studio Spectro, którego projekt wybrała uczelnia. „Zastosowaliśmy tutaj także zabieg przestrzeni negatywowej, co powoduje, że znak zyskuje dodatkową głębię oraz daje podstawy na zbudowanie ciekawego i ponadczasowego języka wizualnego” – tłumaczy.

Dowiadujemy się oprócz tego, że aktualnie trwają prace nad wprowadzeniem projektu do nowej księgi znaku instytucji, „która stanie się dokumentem referencyjnym dla wszelkich form identyfikacji wizualnej Uniwersytetu Gdańskiego”. (kd)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj