Uniwersytet Gdański wprowadza nowy znak graficzny. Od 1 czerwca 2021 roku odświeżone logo zastąpi dotychczasowe godło uczelni. Czytamy, że identyfikacja pokazuje „akademickie oblicze Gdańska, silne związki z morzem, a także poszanowanie tradycji i nowoczesność”.
Dowiadujemy się, że potrzeba zmiany logo Uniwersytetu związana jest z dotychczasowo „niezbyt fortunnym wizualnie, przyciężkim dużym U z wpisanym w nie G i nieczytelnym przy redukcyjnym skalowaniu godle Miasta Gdańska”. Dalej czytamy, że w marcu 2021 roku dobiegły końca obchody jubileuszu 50-lecia uczelni – a jak podkreśla rektor, Piotr Stepnowski – „zamknięcie to oznaczało jednocześnie otwarcie kolejnego, zupełnie nowego rozdziału historii instytucji”.
„Cezura pięćdziesięciolecia naszej uczelni to faktycznie znakomity moment do opracowania i wdrożenia nowej identyfikacji wizualnej Uniwersytetu” – zaznacza Stepnowski. „Dotychczasowy, mocno przestarzały logotyp, niepoddający się regułom funkcjonowania znaku w odwzorowaniach graficznych, cyfrowych i różnoformatowych, brak jasnych wytycznych tzw. księgi znaku, chaos w stosowaniu z innymi elementami graficznymi, zmusza nas do opracowania kompletnie nowej, adekwatnej do współczesnych wyzwań strategii identyfikacji wizualnej znaku UG” – dodaje.
Nowe logo „przedstawia Uniwersytet jako silny i progresywny ośrodek akademicki”, a „swoją formą i pomysłem estetycznym umożliwia uporządkowanie języka wizualnego uczelni”. Czytamy też, że głównymi wytycznymi podczas tworzenia projektu „było wyjście od heraldyki miasta Gdańska (dwa krzyże), czytelnych liter U i G oraz kolorystyki nawiązującej do morskości”. Przy tworzeniu znaku ważne było również to, by dobrze prezentował się zarówno w małej skali, np. na wizytówce, jak i dużym szyldzie na budynku.
„Naszym pomysłem na stworzenie koncepcji odpowiadającej na potrzeby uczelni było użycie nowoczesnej i czytelnej typografii, mocnego, progresywnego koloru (intensywny kolor ultramaryny) oraz estetyczne i funkcjonalne połączenie pierwszych liter z nazwy Uniwersytetu wraz z dwoma pionowymi krzyżami na siatce modularnej” – wyjaśnia Małgorzata Macioch, właścicielka i Art Director ze Studio Spectro, którego projekt wybrała uczelnia. „Zastosowaliśmy tutaj także zabieg przestrzeni negatywowej, co powoduje, że znak zyskuje dodatkową głębię oraz daje podstawy na zbudowanie ciekawego i ponadczasowego języka wizualnego” – tłumaczy.
Dowiadujemy się oprócz tego, że aktualnie trwają prace nad wprowadzeniem projektu do nowej księgi znaku instytucji, „która stanie się dokumentem referencyjnym dla wszelkich form identyfikacji wizualnej Uniwersytetu Gdańskiego”. (kd)