Z okazji 77. rocznicy zdobycia Monte Cassino przez polskich żołnierzy Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku przygotowało promocję na produkty z kolekcji „Czerwone Maki”. Post wywołał oburzenie internautów: krytykę wywołały m.in. takie elementy kolekcji jak skarpety. Instytucja przeprasza „wszystkich, którzy poczuli się dotknięci”.
Rocznica zdobycia Monte Cassino przez żołnierzy 2. Korpusu Polskiego generała Władysława Andersa przypadała 18 maja. Tego dnia Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku przygotowało rabat na produkty z kolekcji „Czerwone Maki”, w której znalażły się m.in. krawat, powerbank, zawieszka na bagaż, etui na karty, etui na okulary czy skarpety. W poście na Facebooku instytucja poinformowała o rabacie, co wywołało falę krytyki – opisuje tvn24.pl. Odbiorcom nie spodobało się wykorzystanie grafiki m.in. na skarpetach – mieli wątpliwości co do tego, czy taka sprzedaż nie godzi w szacunek dla poległych żołnierzy. Jak czytamy, następnego dnia post został usunięty.
„Pod Monte Cassino poległo blisko 1000 polskich żołnierzy. O pamięci Polaków walczących o klasztor przypomina pieśń »Czerwone Maki na Monte Cassino«, która nawiązuje do kwiatów, licznie porastających i rozkwitających na okolicznych wzgórzach” – napisano w opisie kolekcji na stronie sklepu.
Muzeum w oświadczeniu opublikowanym na stronie internetowej odniosło się do krytyki. Instytucja wyjaśniła m.in., że oferowane w sklepie produkty mają zachęcać do poznawania historii i promować ją „w przystępny sposób”. Podała także, że zdecydowała się usunąć kontrowersyjny produkt – skarpety. Inne elementy kolekcji nadal są dostępne w sklepie.
„W poszanowaniu otrzymanych krytycznych opinii dotyczących produktu promocyjnego zawierającego motyw maków, wpisującego się w popularną serię asortymentu »Czerwone Maki na Monte Cassino«, Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku przeprasza wszystkich, którzy poczuli się dotknięci, jak i informuje, że wycofało w/w produkt ze sklepu muzealnego” – podała w oświadczeniu rzeczniczka muzeum, Hanna Mik-Samól.
„Za pomocą tematycznych plakatów, materiałów szkolnych, przypinek czy kobiecej i męskiej linii asortymentu promowana jest wiedza o II wojnie światowej, inspirująca do dalszego zgłębiania tematu, jak i podkreślająca przywiązanie kupujących do historii. Każda zaproponowana przez Muzeum seria jest opatrzona rysem historycznym wprowadzającym do tematyki danego zagadnienia” – wyjaśniła dalej Mik-Samól. Rzeczniczka muzeum przytoczyła także przykładu innych instytucji kultury z całego świata, które prowadzą podobną działalność. „Kolekcje promocyjnych materiałów muzealnych, w tym związanych z okresem I i II wojny światowej, są stałym elementem oferowanego asortymentu kluczowych instytucji kultury na całym świecie, jak chociażby: Imperial War Museums (Wielka Brytania), The National WWI Museum and Memorial (USA), The National WWII Museum (USA), National Army Museum (Wielka Brytania), Australian War Memorial (Australia), czy Hiroshima Peace Memorial Museum (Japonia)” – czytamy w oświadczeniu. (mb)