29 maja 2021 roku wraz z oficjalnym otwarciem restauracji ruszyła kampania „TabuNaŁawę – otwarcie o okresie”. Celem akcji jest „normalizacja środków menstruacyjnych w miejscach publicznych oraz przełamanie okresowego tabu”. Inicjatywa została stworzona przez Fundację Akcja Menstruacja, a w działania włączyły się niektóre restauracje z całej Polski, jak m.in. Avacado SPOT w Gdańsku, Bar Wozownia w Warszawie czy kawiarnia Czyżyk w Krakowie.
Organizatorzy podają, że według Kulczyk Foundation 41 proc. kobiet nie rozmawiało w swoim rodzinnym domu o okresie, 37 proc. kobiet dba, by nikt nie zobaczył ich idących ze środkami menstruacyjnymi do łazienki, a 33 proc. kobiet pilnuje, by nikt nie wiedział, że mają okres.
„Nic nie cieszy nas teraz tak bardzo, jak powrót do normalności. I choć wszyscy mamy już dość swoich mieszkań, to jedna rzecz jest w nich niezastąpiona – komfort” – mówi Paulina Wasiluk z Fundacji Akcja Menstruacja.
„Dla osób menstruujących komfort w miejscach publicznych nie istnieje – trudno nawet o sam dostęp do środków higienicznych” – dodaje Emilia Kaczmarek, prezeska fundacji. „Mamy rok 2021, a okres to dalej słowo zakazane, dla niektórych nawet mrożące krew w żyłach. To najwyższa pora zburzyć bariery, które powstrzymują nas przed zaakceptowaniem procesu fizjologicznego dotyczącego połowy populacji. Prawie każda z nas przeżyła sytuację, w której miesiączka zaskoczyła ją poza domem. Przemycanie podpasek w rękawie, ciche otwieranie podpaski, tak żeby nikt nie dowiedział się, że to właśnie okres. To nasza rzeczywistość, to kultura, w której zostaliśmy wychowani” – zaznacza.
Dalej dowiadujemy się, że „tabu może powodować nie tylko poczucie wstydu, ale także wpływać na zdrowie psychiczne i komfort pracy czy nauki”, tym samym powodować rezygnację z edukacji czy możliwości rozwoju. Autorzy kampanii podkreślają, że „jednym ze sposobów na przełamanie tabu jest włączenie tematu menstruacji do codziennych rozmów oraz widoku środków menstruacyjnych w przestrzeni publicznej”. Czytamy, że otwarcie restauracji to dobry pretekst, by otworzyć się na rozmowy o okresie.
Dowiadujemy się, że w ramach inicjatywy w wybranych restauracjach w Polsce pojawiły się broszury informacyjne wraz z kodem QR, przenoszącym do strony fundacji, na której można dowiedzieć się więcej na temat „okresowego tabu”. Oprócz tego organizatorzy przygotowali plakaty, w których można umieścić środki menstruacyjne dostępne dla klientów restauracji oraz „kampanijne »podpastniki«”, czyli serwetniki, w których zamiast serwetek umieszczono podpaski.
Za przygotowanie strategiczne i kreatywne akcji odpowiadają także właścicielki dwóch agencji reklamowych: Katarzyna Szybowska z QKA creative i Anna Ledwoń-Blacha z More Bananas. Organizację akcji wsparła również Izabela Polańska-Sitarek. Autorzy podkreślają, że kampania nie jest ograniczona czasowo i mogą wziąć w niej udział wszystkie chętne restauracje, kawiarnie i miejsca publiczne. (kd)