Silny rozwój e-commerce przy zachowaniu prywatności użytkowników – Dan Levy, wiceprezes Facebooka ds. reklam i produktów biznesowych, opisał kierunki, w jakich serwis społecznościowy będzie rozwijał swoje produkty reklamowe.
Jak czytamy na blogu Facebooka, spersonalizowane reklamy, dzięki którym można dotrzeć do właściwych osób, pomagają firmom budować więź z klientami. Serwis przekazuje, że w czasie pandemii korzystały z nich miliony małych przedsiębiorstw, a teraz firmy stają w obliczu trwałej zmiany zachowań konsumentów. Chodzi o szybkie przejście do e-commerce przy jednoczesnym zadbaniu o rozwój technologii gwarantującej ludziom prywatność.
Levy pisze, że konieczne jest opracowanie nowych sposobów dotarcia firm do klientów i umożliwienie ludziom większej kontroli nad tym, jak ich dane osobowe są wykorzystywane w reklamach. W związku z tym Faceboook zapowiada innowacje produktowe w czterech obszarach: technologie zwiększające prywatność, odkrywanie produktów i firm, sprzedaż oraz narzędzia biznesowe poza marketingiem.
1. Technologie zwiększające prywatność
Internet i marketing oparty na danych zapewniły możliwość dotarcia do określonej grupy odbiorców ze spersonalizowanymi wiadomościami nawet małym firmom – wskazuje Facebook. Serwis chce pokazać, że „personalizacja i prywatność nie stoją ze sobą w sprzeczności”. Po to firma opracowuje technologie zwiększające prywatność, które mają pomóc zminimalizować ilość przetwarzanych przez serwis danych osobowych, a jednocześnie umożliwią wyświetlanie dopasowanych reklam i mierzenie ich skuteczności.
W pracach nad tymi technologiami Facebook łączy siły z projektami takimi jak Partnership for Responsible Addressable Media (PRAM), the World Wide Web Consortium (W3C) i World Federation of Advertisers (WFA).
2. Odkrywanie produktów i firm
Czytamy, że 200 mln firm korzysta z bezpłatnych narzędzi Facebooka, takich jak strona czy konto na Instagramie, by udostępniać informacje o swoim biznesie, a 10 mln płaci za reklamę. Serwis podaje, że testuje właśnie nowe środowisko w aktualnościach, w którym użytkownicy mogą przeglądać treści firmowe na takie tematy jak uroda, fitness czy odzież, a także przeglądać treści z powiązanych firm. Facebook podkreśla też, że wykorzystuje kontekst, by lepiej sugerować, które reklamy wyświetlać danej osobie. Serwis chce ułatwiać ludziom dołączanie do społeczności firm zgodnych z ich wartościami. Niedawno w związku z tym rozpoczął na Instagramie test etykiety, którą mogą w profilu umieścić firmy prowadzone przez czarnoskóre osoby, a niedługo zacznie sprawdzać w USA funkcję oznaczenia małej firmy w reklamach.
Źródło: facebook.com/business
3. Sprzedaż
Facebook podaje, że nawet po pandemii jeden na trzech kupujących na całym świecie planuje spędzać mniej czasu w sklepie, a blisko trzy czwarte twierdzi, że czerpie pomysły na zakupy z Facebooka, Instagrama, Messengera lub WhatsAppa. Facebook i Instagram szybko stają się miejscem do kupowania i sprzedawania, więc platforma zamierza rozwijać ten obszar. W nadchodzących ma pojawić się „nowoczesny system sprzedaży, aby sprostać temu zapotrzebowaniu na reklamy, narzędzia społecznościowe, wiadomości, sklepy i płatności”.
Źródło: facebook.com/business
4. Narzędzia biznesowe inne niż marketing
Jak pisze Facebook, dla firm czas ma tak samo duże znaczenie jak budżet. Serwis chce więc ułatwiać biznesom funkcjonowanie na platformie – dlatego też ulepsza m.in. narzędzia do kupowania reklam. Portal twierdzi jednak, że może firmom pomóc też w innych potrzebach biznesowych, takich jak zarządzanie relacjami z klientami (CRM), narzędzia do komunikacji biznesowej czy zatrudnianie (Facebook Jobs). Facebook Business Suite ma pomagać przedsiębiorstwom zaoszczędzić czas przy codziennym zarządzaniu firmą na Facebooku.
Pomocne dla firm mają być także połączona skrzynka odbiorcza całej rodziny aplikacji naelżących do Facebooka czy rozszerzenie Messenger API na Instagram. (mb)