Monitoring mediów w kontekście praw autorskich, pomysły na wysyłki kreatywne, zasady pisania tekstów pod SEO czy promocja szczepień przeciwko COVID-19 – te tematy artykułów spotkały się w minionym roku z największym zainteresowaniem.
1. PR-owcu, co musisz wiedzieć o monitoringu mediów i prawach autorskich
Żaden PR-owiec nie wyobraża sobie pracy bez monitoringu mediów. Liczba medialnych przekazów pojawiających się każdego dnia jest ogromna. Nie jest więc możliwe, by specjaliści od komunikacji samodzielnie śledzili wszystkie warte ich uwagi przekazy. Z pomocą przychodzą firmy oferujące profesjonalny monitoring mediów. Jednak w lutym za sprawą doniesień na temat zakończonego procesu sądowego wydawnictwa Infor Biznes przeciwko firmie Press-Service pojawiły się wątpliwości co do tego, w jaki sposób świadczona jest ta usługa.
Małgorzata Baran, PRoto.pl
2. Pomysły na wysyłkę kreatywną – 14 przykładów z Polski i ze świata
Wysyłka kreatywna potrafi być zmorą dla PR-owców, pracujących w warunkach ciągłego deficytu czasu. Aby skrócić czas potrzebny na przygotowanie „czegoś ciekawego” dla klienta, zebrałem 14 przykładów takich wysyłek. Ku inspiracji dla wszystkich zabieganych specjalistów od komunikacji.
O ile tylko mamy odpowiednio dużo czasu, tworzenie wysyłki kreatywnej może być jednak całkiem niezłą zabawą. Jak wynika z poniższych przykładów, bawić można się wszystkim – kontekstem, formą i rozmiarami przesyłki.
Karol Schwann, Content Specialist i Copywriter w Zapakuj.to.
3. Najważniejsze zasady pisania tekstów pod SEO
Pisanie treści pod SEO na szczęście już dawno przestało kojarzyć się z tworzeniem niskiej jakości tekstów naszpikowanych słowami kluczowymi. Wdrożenie w 2011 roku algorytmu Panda, który miał za zadanie walczyć ze spamowymi treściami, rozpoczęło nową erę w przygotowywaniu materiałów do internetu. Kolejne aktualizacje algorytmu tylko zwiększają kryteria wyszukiwarki dla stron internetowych, aby pokazać użytkownikom wyniki jak najlepiej dopasowane do ich zapytań.
Alicja Stojek, DevaGroup
Szczepionka dała światu nadzieję na powrót do normalności. W ruch poszły więc działania promujące szczepienia. Co będzie w stanie przekonać tych, którzy nie są pewni, czy warto?
Już od roku cały świat mierzy się z pandemią COVID-19. Koronawirus SARS-CoV-2 wiele miesięcy temu sparaliżował nasze funkcjonowanie, odebrał życie ponad dwóm milionom ludzi z całego świata i zachwiał gospodarką. Wszyscy wyczekują z niecierpliwością „powrotu do normalności”, a receptą na to jest szczepienie.
Pojawienie się szczepionek wywołało mieszane reakcje – z jednej strony entuzjazm na myśl o zakończeniu pandemii, z drugiej – strach, nieufność i sprzeciw wobec szczepień. Część ludzi uznała bowiem, że szczepionkę opracowano za szybko i że wiązać się będzie z poważnymi skutkami ubocznymi. Zaczęło się szerzenie fake newsów – m.in. o zmianie kodu genetycznego czy wszczepianiu chipów podczas szczepienia. Wszelkie doniesienia o działaniach niepożądanych stały się wodą na młyn dla ruchów antyszczepionkowych i koronasceptyków. Z jednej strony więc mamy w końcu tak wyczekiwaną szczepionkę, z drugiej – pojawiła się potrzeba, by przekonać nieprzekonanych.
Małgorzata Baran, PRoto.pl
5. Branża farmaceutyczna w świecie social mediów
Media społecznościowe to dla wielu osób codzienność. Ich potencjał nie od dziś doceniają też marki. Jak firmy farmaceutyczne mogą odnaleźć się w świecie social mediów? Na co pozwalają im poszczególne platformy? Czy dla poważnej branży farmaceutycznej znajdzie się miejsce na młodzieżowym TikToku?
Świata komunikacji marketingowej nie wyobrażamy sobie dzisiaj bez mediów społecznościowych. Social media są kanałem bezpośredniego kontaktu z odbiorcami, a ich pojawienie się było przełomem dla działań komunikacyjnych: dało nowe możliwości budowania relacji z klientami, a także – umożliwiło komunikację dwustronną, bo odbiorcy mogą natychmiast reagować i dzielić się swoimi wrażeniami.
Serwisy społecznościowe już od lat są stałym elementem strategii komunikacyjnej firm i instytucji. Do tego stopnia, że popularne jest stwierdzenie „nie ma cię na Facebooku/Instagramie itd., nie istniejesz”. W przypadku branży farmaceutycznej nie jest to jednak tak oczywiste. Działania firm z tego sektora są bowiem mocno regulowane, zarówno przez prawo, jak i regulaminy poszczególnych platform, które określają własne zasady dla branż, takich jak właśnie farmaceutyczna, ale też m.in. zbrojeniowa, kosmetyczna czy alkoholowa.
Nie oznacza to jednak, że w social mediach nie ma miejsca dla firm farmaceutycznych. Wręcz przeciwnie – media społecznościowe mimo ograniczeń dają ogrom możliwości. Trzeba mieć jednak na uwadze obowiązujące przepisy, zarówno podczas planowania, jak i realizacji działań.
Małgorzata Baran, PRoto.pl