69 proc. specjalistów jest zdania, że młodym pracownikom brakuje umiejętności niezbędnych do skutecznego wejścia na rynek pracy po zakończeniu edukacji – wynika z globalnego sondażu przeprowadzonego, na przełomie czerwca i lipca 2022 roku, przez firmę Hays, świadczącą usługi rekrutacyjne. Badanie miało na celu weryfikację poziomu kompetencji najmłodszego pokolenia pracowników.
Jak wskazują twórcy badania, braki kompetencyjne wśród młodych pracowników i niedopasowana do potrzeb rynku edukacja mogą stanowić dla pracodawców nie lada wyzwanie zarówno w perspektywie długo- jak i krótkoterminowej, a obszary, w których kształcą się młodzi ludzie na drodze edukacji, mogą nie odpowiadać aktualnym wymaganiom rynku pracy.
W obliczu trudności rekrutacyjnych, z jakimi mierzą się firmy na dzisiejszym rynku, pracodawcy coraz częściej biorą na siebie część odpowiedzialności za przygotowanie młodych do pracy w zawodzie – komunikują twórcy sondażu.
>>> Szukasz pracy? Zobacz najnowsze ogłoszenia na PRoto.pl!
Jak wynika z innego badania Hays, 45 proc. respondentów jako główną przeszkodę, utrudniającą młodym osobom zdobycie umiejętności niezbędnych do podjęcia pracy, wskazywało brak odpowiednich możliwości. 28 proc. ankietowanych wskazało zaś, że wartościowe informacje dotyczące rozwoju kariery i kompetencji są trudno dostępne dla przedstawicieli pokolenia Z.
Jak zauważają twórcy badania, 14 proc. respondentów odpowiedziało, że barierą w doskonaleniu umiejętności młodych osób jest niewystarczający dostęp do edukacji, a 13 proc., że przeszkodą jest brak odpowiednich narzędzi lub rozwiązań technologicznych.
„Aby zapewnić najmłodszemu pokoleniu jak najlepszy start kariery, konieczna jest współpraca biznesu z instytucjami edukacyjnymi. Wówczas rozwijanie odpowiednich umiejętności u osób młodych może dać lepsze rezultaty. Dla przykładu, doradztwo zawodowe w szkołach oraz w uniwersyteckich biurach karier, powinno być lepiej dostosowane do aktualnych potrzeb biznesowych rynku pracy i ułatwiać młodym osobom podejmowanie bardziej świadomych decyzji. Ze strony pracodawców, ważne jest dzielenie się praktycznymi wskazówkami z potencjalnymi, przyszłymi pracownikami oraz umożliwienie udziału w programach mentorskich bądź stażach jeszcze w trakcie edukacji” – dodaje Agnieszka Pietrasik z Hays Poland.
Jak czytamy w opublikowanych wynikach, pracodawcy powinni również pamiętać, że osoby kończące edukację i zdobywające pierwsze doświadczenia zawodowe mogą potrzebować dodatkowego wsparcia w rozwijaniu umiejętności. (bs)
O badaniu:
W globalnym badaniu wzięło udział 17640 respondentów. Sondaż miał formę ankiety online.